Monday, March 5, 2012

Omvägar, omvägar, omvägar...

Jag gick precis in på Postens hemsida och gjorde ett försök att spåra det ena paketet jag nämnde i förra inlägget. Jag beställde det i Torsdags kväll. Företaget och deras lager ligger mitt i hetaste Wallanderland, det vill säga Ystad, det vill säga Skånes södra kust. Paketet är beställt till Olofström, det vill säga nordvästra Blekinge, det vill säga 10 mil nordost om Ystad. Klockan 18.13 i fredags passerade paketet Postens sorteringsterminal i...Malmö! Det vill säga 5 mil nordVÄST om Ystad. Från Malmö är det 12 mil, i nordvästlig riktning, till Olofström. Sedan har det varit helg, och då kan man inte se var paketet befunnit sig. Klockan 03.53, natten till idag, passerade paketet däremot en ny sorteringsterminal. Denna gång i JÖNKÖPING!!! Jönköping ligger 25 mil, nordnordväst från Malmö. Avståndet från Ystad till Jönköping är ungefär detsamma - 27 mil, nästan rakt norrut. Från Olofström är det däremot bara 16-17 mil till Jönköping. Men nästan rakt SÖDERUT!

Med andra ord har paketet redan åkt förbi Olofström, och mer än lika långt till, uppåt landet. Förutsatt att det nu åker raka vägen hit, så kommer det att ha åkt 47 mil för att ta sig de 10 milen till Olofström. Nästan 5 gånger det faktiska avståndet. Men det är alltså bara om det tar raka vägen nu. Jag vet ju inte om det tar en tur till Umeå också. Från Ystad till Olofström åkte jag i somras. Det tar ungefär tre timmar med kollektivtrafiken: 5 minuters promenad till busshållplatsen. 37 min. buss till Bromölla station, 8 minuters väntetid, 14 min. tåg till Kristianstad station. 32 minuters väntetid och sedan Skåneexpressen/Snabbuss 1 timme och 34 min. till Ystad. Med bil tar det max två timmar. Paketet har varit ute och rest sedan i fredags eftermiddag. Nu är klockan 12.47 på Måndagen. OK, det har varit helg. Men omvägarna till Malmö, och i synnerhet till Jönköping, känns förfärligt onödiga. Detta låter varken smidigt eller miljövänligt...

No comments: