Thursday, March 15, 2012

En riktig carbon(ara)kopia!

Jag fick en kommentar på mitt förra inlägg, Carbonarainlägget. Det var en skarpögd läsare som upptäckt att samma dag som jag hade Sandra Beijer, på bloggen Niotillfem, också skrivit ett Carbonarainlägg. Den där Sandra Beijer. Inte nog med att hon och jag, som du minns, är näst intill identiska bloggtvillingar:

http://tsyfpl.blogspot.com/2010/08/sandra-beijer.html

http://tsyfpl.blogspot.com/2010/09/helgens-forsta-vernissage.html

Nu har hon alltså börjat ta efter mina inlägg också. Ja, för jag ser att hon skrev sitt Carbonarainlägg först 19.28. Jag skrev mitt någon gång vid lunch. För övrigt låter hennes recept som något jag måste testa. Jag håller fortfarande på att prova mig fram till mitt eget ultimata recept, men när jag väl hittat dit så bör jag ha material till en mindre Carbonarabok. Med egna variationer samt exempel från olika matställen från Sveriges avlånga land.

Jag blev dock lite överraskad när hon nämnde "vegetariskt bacon". Som carnivor vet jag väldigt lite om den vegetariska matvärlden. Men eftersom jag allmänt nyfiken och dessutom fullkomligt galen i bacon så vill jag naturligtvis prova alla sorter. Har du provat vegetariskt bacon? Vad är det? Hur smakar det? Var hittar man sådant?

Jag googlade och hittade denna underliga video och artikel:
http://www.sciencentral.com/video/2009/03/02/make-mushrooms-taste-like-bacon/

Tydligen kan man rosta Shiitakesvamp med olivolja och havssalt, och så blir det Bacon!

Det låter som något jag måste prova i min redan svampfyllda Carbonara, men jag blir inte klok på om det är denna rostade Shiitake som säljs i affärer som vegetariskt bacon. Eller är vegetariskt bacon något helt annat? Det måste jag gå till botten med. Här i Olofström förmodar jag att det inte går att få tag på dylika exklusiva livsmedel, men jag ska naturligtvis ge mig ut på jakt så fort jag är tillbaka i Göteborg...

No comments: