Tuesday, March 13, 2012

En plötslig upptäckt av tomhet i rådhuskvarteret i Kristianstad

rådhuset, rådhuskvarteret, nya rådhuset, kommunhuset, regionhuset, region skåne, skånehuset Kristian IV, rivning, spara, gamla väggar, fasader, byggnadsställningar, inte som butterickshuset, malmö, foto anders n
Besökte Kristianstad i förra veckan, som jag nämnde i förbifarten i förra inlägget. Jag hade knappt kommit av tåget, och gått runt stationshuset förrän jag möttes av en gigantisk tomhet! Det tog ett tag innan jag kom på vad det var som saknades, men att något saknades var det ingen tvekan om. Det var ett helt kvarter som var borta. Rådhuskvarteret! Endast Rådhuset och något litet hus till var kvar. Men det var inte fullt så illa som det såg ut. Från det hållet jag kom så var husen helt borta, på stora torgsidan låg rådhuset och på övriga två sidor, mot Västra och Nya "Bullevarderna" fanns husens yttermurar kvar. Man har alltså valt att behålla de vackra gamla fasaderna medan man bygger ett helt nytt stort rådhus därinne. Bara i en liten bit mot torget, och så på den sidan som ligger mot kyrkan och stationshuset kommer fasaden att vara lika modern som innehållet.

Jag som är mycket förtjust i gamla karaktärsfulla hus tycker naturligtvis att detta är en lysande idé. Vid flera tidigare tillfällen, på andra platser i Sverige, har byggföretagen lovat att spara nedplockade gamla fasader till nya hus, men oftast brukar det löftet vara glömt när det nya huset väl är på plats. Det kanske mest berömda exemplet är "Butterickshuset" i Malmö. Här i Kristianstad verkar man inte vilja riskera att samma sak ska hända. Väggarna står kvar, stabiliserade av gigantiska metallstöttor, i väntan på att det nya huset ska växa fram innanför. Kristianstad verkar vara rädda om sina mysiga miljöer. Det märktes redan för några år sedan när husen på södra sidan av Lilla Torg brann ner. De återuppbyggdes i en stil som smälter väl in bland de gamla husen. Mer sånt!

No comments: