Tuesday, February 14, 2012

Apropå föregående två inlägg...

...så är Borås ett kulturellt föredöme. En förfärligt trevlig stad, med ett förhållandevis stort kulturellt utbud. Jag åker gärna dit lite nu och då, även om jag bor i stora Göteborg. Jag hoppas vår fd infrastrukturminister fortfarande skäms. Ibland känns det som om utställningarna i Borås är rent av roligare och intressantare än de som erbjuds här i staden. Man har både konstmuseum OCH fotografiskt museum. Precis som Stockholm och Göteborg. Det senare är alltså Abecita Konstmuseum, där jag var på vernissage förra veckan. Dessförinnan han jag även med ett besök på det vanliga konstmuséet, där de precis som sist hade en spännande utställning. Ett spännande urval av intressanta konstverk, men ändå lättillgänglig. Med andra ord även "vanligt folk". Samtidigt som jag var där, var där även en familj med småbarn. Även de små hade nöje av utställningen. Konst och konstutställningar måste göras för alla. Att göra konstverk bara för de redan konstfrälsta gör väl ingen nytta? Har man något att berätta vill man väl nå så många som möjligt?

borås, konstmuseum, utställning, helvete, marcus larson, hav i månsken, brinnande skepp, foto anders n

Från utställningen på Borås Konstmuseum. Nere till höger ser du en tavla av Marcus Larson (1825-1864). Jag är förfärligt förtjust i tavlor av Marcus Larson. Så också denna. Det var därför jag inte kunde motstå att införskaffa utställningens affisch. Jag kände att den behövdes i min lägenhet. Jag har alldeles för lite bilder på mina väggar. Det känns som om jag alltid är beredd att flytta. Och jag har flyttat rätt många gånger. Jag har inte ens fått upp min Boingo-affisch någonstans i den här lägenheten. Även om jag har bott just här i tre år nu. Jag undrar var den är? Förmodligen under sängen. Där finns många ljusskygga varelser. Naturligtvis trivs Boingo där. Men jag har faktiskt två oljemålningar på väggen. Äkta. Men jag känner inte till konstnärerna. Och nu har jag en Marcus Larson-affisch på dörren till köket:

borås, konstmuseum, helvete, affisch, marcus larson, målare, hav i månsken, brinnande skepp, foto anders n

Helvete är alltså namnet på utställningen, inte namnet på mitt kök. Men jag kanske skulle kalla det så från och med nu? Varmt som i helvete är där dock förvisso inte. Inte varmare än i resten av lägenheten, där det för övrigt just nu är 18,5 grader. De har lyckats höja temperaturen lite i det här huset. Eller så beror det på att jag har två datorer igång samtidigt just nu. Men jag försöker tänka positivt, och jag vill tro att fastighetsbolaget jobbar för att få upp innetemperaturen som de påstår. Det var i så fall på tiden. Följaktligen inga strömavbrott de senaste dagarna. Bredbandet svajar lite, men det är väl knappast förvånande...

No comments: