Thursday, January 12, 2012

Nyårslöfte/Artist Statement

Jag har tidigare utlovat ett nyårslöfte, och här kommer det: Jag lovar att under det närmaste året fortsätta blogga, om allt som jag tycker förtjänar att bloggas om. Och naturligtvis matlagnings- och modeinlägg för att locka fler läsare. Jag kommer att skapa en ny kategori: Vardagssurrealism. Jag har använt uttrycket i ungefär tio år nu, både här på bloggen och på andra ställen, men det kanske är dags för ett slags definition. Jag menar de små underliga och oväntade händelser som förhöjer, förvärrar och förstör vår vardag. De kan också vara så små att de knappast märks. De flesta är det, och jag tror att många inte märker dem alls, men om man som jag noterar dem, dokumenterar dem i bild och/eller text och samlar dem i en blogg som denna så kan vem som helst se hur absurda de egentligen är. När jag ser tillbaka på de senaste fem årens blogginlägg så inser jag att det är dem som hela bloggen egentligen handlar om. Det kan vara allt från kabelTV-bolaget som när jag anmäler fel på deras utrustning, försöker tvinga mig att arbeta gratis åt dem, för att de ska slippa göra något, via upptäckten av gubben som stod inne i julgranen på Gustav Adolfs torg, datorförsäljare som inte vill sälja datorer, torktumlare som spontant byter språk, helt vanliga felringningar, ovanliga felringningar (Linusar), allt som kan hända när man ska försöka kliva på ett tåg, röda (blod?)pölar på golvet i tvättstugan, alla typer av kommunikationsproblem - fram till en dopgudstjänst som plötsligt måste ta paus för att prästen upptäcker att han glömt dopvattnet. Jodå, jag har varit med om det med. När man skalar bort all grå vardag, och bara fokuserar på dessa vardagssurrealistiska absurditeter, då närmar man sig den konstnärliga vision jag har för den här bloggen. Detta är alltså ett så kallat Artist Statement, en förklaring av hur man ser på sitt konstnärsskap. Jag har skickat en hel del bilder till olika internationella tävlingar på sistone, och ofta blir man ombedd att bifoga ett Artist Statement. Detta inlägg är mitt senaste försök till ett dylikt...

No comments: