Thursday, November 3, 2011

Tvättmaskinen är lagad!!! Men...

När jag kom ner till tvättstugan i morse, såg jag direkt att den trasiga tvättmaskinen var lagad. I båda maskinerna, samt i torktumlaren, fanns färgglada tvättar som skuttade runt, runt, som rännstensungar på en blomsteräng. Problemet var att min tvättid precis hade börjat. Och det var som du säkert förstår, inte mina tvätt. Ibland kommer man ner och finner tvättmaskinerna fulla och säg, fem minuter kvar. Då är det någon som beräknat tiden lite fel. Inga större problem med det. Då väntar man fem minuter, sedan kommer de och hämtar sin tvätt. Men här återstod det ungefär 40 minuter på varje maskin. Då handlar det inte om någon felberäkning, utan om någon som med berått mod slängt in en ny tvätt trots att dennes tvättid snart var slut. Dörren var öppen, så i princip hade jag kunnat gå in, nödöppna maskinerna och slänga ut den våta tvätten på bänken i förrummet. Jag hade förmodligen gjort det också, om inte den nidingen låst den öppna dörren med sitt tvättlås. Ja, du läste rätt. Låst den ÖPPNA dörren. Det är klart att man låser, när man stjäl någons tvättid. Det förstår ju jag med. Annars tar ju personen bara tillbaka den. Men varför låser man med ett tvättlås om man inte stängt dörren först? Jag kan bara komma på en förklaring: Han/hon ville inte bara beröva mig min sedan två veckor bokade och efterlängtade tvättid, utan också tvinga mig att se på när hans/hennes tvätt far runt i den glädje och extas, som borde ha varit min tvätts glädje och extas.

Jag väntade i 15 minuter. Jag funderade på att slänga ut tvätten i alla fall. Och ta ut den torktumlade tvätten, slänga den i tvätthon och spola den full med vatten. Det gjorde jag inte. Det var bara tjugo minuter kvar. Jag hade inte så mycket tvätt, och skulle hinna tvätta den i alla fall. Men jag orkade inte stå där och vakta och vänta. Jag släpade upp min tvättkorgspåse till lägenheten igen. Väl uppe insåg jag att jag hade missat reprisen av intervjun med Kee Marcello som jag missade i nyhetsmorgon igår. Dagen började dåligt och blev värre...

En halvtimme senare stod jag nere i tvättstugans förrum igen. Tvättstugan var fortfarande låst. Denna gång låst och stängd. Men nu satt där ett nytt tvättlås...

När den ena maskinen var trasig, var inte tvättstugan så attraktiv. Men så fort den fungerar som den ska, börjar kriget om tiderna igen. Och det är djungelns lag som gäller.

No comments: