Monday, November 7, 2011

Dövande frågor i telefonsamtal... (men fortfarande inget svar)

20:10 Lagar kvällsmat

RRRRIIIIIINNNNNNGGG!

Min telefon har börjat ringa vid de mest olämpliga tillfällen. Aldrig någon där. Inte ens något stönande...tyvärr... Lägger man på så ringer den direkt igen. Jag tror jag måste kontakta min IP-telefonileverantör. Någon dag. I väntan på det så drar jag ur teledosan på natten. Det är så irriterande när den börjar ringa upp mitt i natten. Förmodligen samma sak den här gången. Men man vet ju aldrig...


-Nilsson...

Ljud i bakgrunden. Tydligen inte teledosan som fått spel den här gången. Jag undrar vem det kan vara...


-Hallå ja?
-Ja, hallå.
-Är det Anders?

En tjej. Hon vet vad jag heter. Men jag känner inte igen hennes röst.

-Ja, det stämmer bra.
-Hej. Jag ringer från xxx Vi sysslar med marknadsundersökningar.
-OK?

Min telefon är nixad. Men hon låter rätt trevlig...

-Vi skulle vilja ställa några frågor till dig om dina radiovanor.
-Jaså.

Ja, radio lyssnar jag rätt mycket på. Gärna en trevlig P3 dokumentär. Eller P1:s Kaliber, eller P1 Medierna när jag sitter vid datorn. Eller kanske P2 Monitor. Och naturligtvis Wermelin. Eller något helt annat. Det finns mycket roligt på radio.

-Några frågor och så ska du få höra några ljudexempel. Låter det OK?
-Ja. Jo visst. Jag måste bara stänga av spisen då.
-Visst.

Ugnen, närmare bestämt.

-Ja. Nu är jag tillbaka.
-Bra. Först måste jag fråga. Har du någon nära bekant som arbetar med TV, Radio eller Marknadsundersökningar?

Jaså, det är dom igen. Förra gången frågade de om jag hade någon bekant som jobbade med det där, och då svarade jag JA. Och då ville de inte prata med mig mer. Och sedan dess har jag, och minst en bloggläsare grubblat över vad det egentligen handlade om. Nu frågar de om en "Nära" bekant. Det är en viss skillnad. Kanske jag kan få svar den här gången...


-Det beror på vad du menar med NÄRA?
-Ja (fniss), det får du avgöra själv...

Jag har många goda vänner som sysslar med TV. Nästan hälften i vänlistan på Facebook. Men eftersom jag nästan aldrig är på Facebook... De som jag håller kontakt med, är inte branschen. Inte så mycket i alla fall. Just nu. Vad jag vet. Fast jag vet inte riktigt vad du gör just nu. Men vi kan väl säga...

-Då säger vi väl Nej då.
-Vad bra. Då vill jag veta din ålder.
-XX
-Och ditt postnummer.
-XXX XX
-Tack. Hur mycket lyssnar du på radio om dagarna? Då räknar vi också när den står på i bakgrunden...

Ja, det är väl mest så jag lyssnar. I bakgrunden. Medan jag arbetar på datorn. Och det har blivit en hel del på sistone.

-Kanske 5-6 timmar. Ska vi säga 6?
-Vad bra. Nu ska du få höra ett exempel på en typ av radiostation.

SDAHKDSKAIUDYJKJKSJJHSADSDHSDGHSGHKDS Förfärligt oljud. Jag får hålla telefonen en bra bit från örat. Så småningom glider det över i korta bitar av låtar. Modernt. Topplisteaktigt. Av den där typen som tror att det är rockigt, men egentligen inte är det. Intetsägande. Känner igen någon låt som jag nog har hört någon gång. Den låter väl OK. Men i övrigt, nej...

-Skulle du säga att du lyssnar på den här typen av radiostation: Ofta, ibland eller nästan aldrig?
-Aldrig. Men det var inget alternativ. Så det får bli Nästan Aldrig.
-Jaha (fniss), men då tillhör du nog inte den målgrupp som det här gäller...

Så jag dög ändå inte. Vad ska jag göra för att duga? Suck. Åter till spisen och kvällsmaten med andra ord. Efter att jag skrivit det här inlägget förstås...

No comments: