Friday, November 25, 2011

CSI Nilsson... eller När Tvättmaskinerna tystnat...

Idag hade jag tvättid igen. Min nya vana trogen gick jag ner tjugo minuter innan mitt pass började, för att vakta utanför tvättstugan så att ingen tvättstugetjuv skulle hinna före mig den här gången. Och det fungerade, tvättstugan var redan ledig, och ingen tvättstugetjuv syntes till. Istället fann jag något betydligt värre...

csi, crime scene investigation, crime scene photo, brottsplats sverige, leif gw persson, veckans brott, brottsplatsfoto, blodpöl, mord i tvättstuga, bergsjön, göteborg, foto anders n
Golvet i rummet utanför tvättstugan var fullt med...ja, något rött var det. Var det måhända slarvigt upptorkat blod? Istället för att sätta dit en tvättstugetjuv, hade jag hittat spåren efter en tvättäkta(?) tvättstugemördare!

Lyckligtvis händer det ibland att jag tittar på CSI när jag diskar. Jag vet alltså därför hur man ska gå tillväga i sådana här sammanhang. Först förhörde jag den vänliga tjejen i den andra tvättstugan. Nej, hon visste inte vad som hade hänt. Det hade sett ut så redan på morgonen när hennes tvättpass började. Det måste alltså ha skett under natten. Eller redan igår. Blodet hade inte torkat ännu, så jag satsar på natten. Strömmen till tvättmaskinerna stängs av automatiskt på kvällen, och sedan står tvättstugan tyst och tom. Där kan nog hända både det ena och det andra om nätterna...

cigarettfimp, fimp, cigarett, stump, cigarette butt, csi, crime scene investigation, crime scene photo, brottsplats sverige, leif gw persson, veckans brott, brottsplatsfoto, blodpöl, mord i tvättstuga, bergsjön, göteborg, foto anders n
I blodpölen fann jag tre cigarettfimpar. Jag skickade dem naturligtvis genast till DNA-analys. Om mördaren finns i nationella mördarförbundets medlemsregister, bör han vara fast inom kort. Återstår bara motiv, och den kanske viktigaste frågan: Vart har kroppen tagit vägen?

skit, skitfläck, bajs, foto anders n
Bredvid blodpölen hittade jag en liten brun fläck. Inte olik helt vanlig skit. Vid närmare studier visade det sig att det var precis vad det var också...

csi, crime scene investigation, crime scene photo, brottsplats sverige, leif gw persson, veckans brott, brottsplatsfoto, blodpöl, mord i tvättstuga, bergsjön, göteborg, foto anders n
I dörröppningen in till den andra tvättstugan fann jag denna mystiska bild. Du ser, liksom jag, att den föreställer en liten vit påse som lämnas över av en hand till en annan. En narkotikaaffär naturligtvis, som har gått fel. Du ser också att den mottagande personen hade en daggmask på handen. Kanske var det daggmasken som triggade mördaren. Det låter plausibelt. Nu är bara frågan: Var var liket?

csi, crime scene investigation, crime scene photo, brottsplats sverige, leif gw persson, veckans brott, brottsplatsfoto, blodpöl, mord i tvättstuga, bergsjön, göteborg, foto anders n
Inne i min tvättstuga hittade jag till slut svaret. Under bänken i hörnet bredvid torktumlaren låg. Ja, ser du vad det är? Det är kaksmulor. Och en kakform i papper, med degrester på...

csi, crime scene investigation, crime scene photo, brottsplats sverige, leif gw persson, veckans brott, brottsplatsfoto, blodpöl, mord i tvättstuga, bergsjön, göteborg, foto anders n
Den hemska sanningen stod klar för mig. Mördaren mördade sitt offer, bakade sedan en kaka av honom och åt upp honom. Sittandes på bänken i hörnet bredvid torktumlaren i min tvättstuga. När det stod klart för mig, visste jag att jag inte behövde vänta på DNA-resultatet. Det fanns bara en möjlig gärningsman. Bara en man kan göra något så ohyggligt. Den mannen är Handtvättboll Zeoliter...

2 comments:

Anonymous said...

Roligt. Vågar du fortfarande tvätta?

T'syf ~pl said...

Nej, definitivt inte. Jag har inte vågat mig i närheten av tvättstugan på en vecka...

Vi får se om jag har samlat tillräckligt med mod för att gå dit igen nästa Torsdag, när jag har tvättid igen. Vad som förvånar mig är att jag inte har hört något mer om det hela. "Mordet i tvättstugan" borde ha varit förstasidesnyhet och löp på minst en kvällstidning under veckan. Men inte ett ord. Jag förmodar att bostadsbolaget har städat bort blodet och tystat ner alltihop...