Tuesday, October 25, 2011

Tåg, buss och Västtrafiks biljettsystem

Läser i GP om att SJ ska dra in ett antal av sina tåg mellan Malmö och Göteborg. Inte X2000, utan de billigare och långsammare InterCity-tågen. Jag känner för att vara positiv idag, så jag ser därmed en chans för färre problem av den här typen. Jag läser även om folk som blivit påkörda av bussar. När jag läser den mindre notisen om olyckan den 9 september, minns jag plötsligt en incident: Det kan nog ha varit i September, eftersom jag inte bloggade så mycket just då. Annars hade jag definitivt skrivit om den. Det var kväll, och jag och några till stod och väntade på en buss i en kur inne i stan. Vi såg bussen komma på håll, och klev ut på trottoaren utanför, som man alltid gör när man ska gå på en buss. Bussen kommer närmare och jag tar sikte på framdörren. Precis när den är framme och gör en ganska hastig inbromsning, ser jag i ögonvrån hur något kommer flygande, det känns i alla fall så. Något ganska stort och svart och hårt, svischar förbi och vi som står på trottoaren utanför kuren måste ducka eller ta ett steg tillbaka. Det var bussens backspegel, som stack långt utanför bussen, ganska precis i huvudhöjd. Visst är det bra med backspeglar, men busschauffören måste ha extra mycket koll på hur han eller hon kör med en sån där knockoutare hängandes utanför. Är det lite halvskumt så syns de inte förrän det kanske är för sent. Och nej, jag stod inte för långt ut i gatan och väntade. Jag stod på trottoaren. Man kan ju inte stå kvar inne i väntkuren tills bussen stannat heller, då kör bussen bara förbi och vidare...

Och när jag nu ändå gnäller över kollektivtrafiken. Missförstå mig inte, jag älskar kollektivtrafik. Jag är epileptiker och kan inte köra bil, så för mig är kollektivtrafik ett av världens sju underverk. Jag har skrivit en hel del inlägg om tidigare incidenter, mest med tågtrafik, på den här bloggen förut (leta bakåt, du kan inte missa dem), och det är sällan problem och förseningar jag stör mig på. Problem kan alla få, det jag tycker är intressant att se är hur transportföretagen löser dem. Kontakten och informationen mellan företag och kund framförallt. Och den är ofta allt annat än lysande. Västtrafiks biljettsystem har jag överhuvudtaget inte nämnt i bloggen förut. Det kanske vore dags för det nu, efter en artikel jag läste häromdagen. Det nya systemet infördes för ungefär tre år sedan, och har kritiserats från start. Nu har man äntligen bestämt att man ska byta ut det. Det finns många saker som kan nämnas om detta system, det som oftast tas upp i debatten är utcheckningen, dvs att man måste visa upp sitt kort även vid avstigning. Det är lätt att glömma när man har bråttom och mycket packning. Då får du fortsätta betala för en resa du inte själv är med på, beroende på hur långt bussen åker vidare. Det kan handla om mil. Och även om du checkar ut ordentligt så kanske datorn missuppfattar din utcheckning som en incheckning. Och så blir du tvungen att betala för bussens vidare färd i alla fall. Det går att få pengar tillbaka, men det gäller att du märker det, och det kanske du inte gör om det handlar om många små tillfällen. Själv tror jag att systemets stora problem är den totala bristen på användarvänlighet. Då menar jag i första hand kortläsaren. Konstruktörerna tror nog att den är fantastiskt enkel, och det är den säkert för den som lagt ner några år på att tillverka den, men ett sådant här system måste kunna förstås direkt. Utan förkunskaper eller treveckorskurs. Tänk på alla turister. Det är också värt att nämna att busschaufförerna ofta inte heller förstår, eller kan förklara, vad man ska göra. Om du inte har sett kortläsaren:

västtrafik, kortläsare, biljett, kort, biljettsystem, månadskort, konto, tilläggsresa, kolla saldo, göteborg, spårvagn, buss, västra götalandsregionen, bohuslän, halland, problem, minnesregler, hur fungerar, +tvS?åk, foto anders n

Solklart, eller hur?

"Visa kort" står det. Var ska man visa det? Jo, om du tittar noga så är det en liten pil neråt, mot den stora ringen med en hand som håller ett kort. Jag har studerat många nybörjare med systemet som hellre vill visa det för displayen där det står "Visa kort". Det är logiskt, eftersom den lyser och vill kommunicera. Den runda ringen drar inte blicken till sig på samma vis. Men det brukar man lära sig ganska snabbt. Det är knapparna som är det verkliga problemet. Det vill säga:

+TVS?ÅK
...som jag brukar kalla dem. Låter som en bror till T'sy'f ~pl Du förstår naturligtvis direkt? Det sitter numera en liten klisterlapp längst upp på läsaren med lite extra förklaringar, men ord som Tilläggsresa och Saldo kan ändå vara lite svåra att förstå. Därför får du här en enkel minnesramsa av mig:

+ som i Jag vill åka längre än bara inom stan (Plusmeny till min resa, tack)
T som i Jag vill åka längre borT än mitt månadskort räcker
V som i Vuxen
S som i Barn och annat Smått
? som i Har jag några pengar kvar på kortet?
Å som i Tusan ocksÅ, jag slog fel
och K som i Nu har jag trycKt på allt jag skulle trycka på, tror jag.

Du ser, det är inte så svårt som man kan tro...Nej, inte så +SVÅKT? menar jag förstås....

No comments: