Thursday, October 20, 2011

Rapport från huset och tvättstugan...

Idag är det varannan Torsdag. Det vill säga tvättdag. Borrandet här i huset har återupptagits. De borrar på ganska friskt just nu, men det är en bit bort. Långt ifrån Stenmejselhammarekonserterna för något år sedan. Man får väl vara nöjd och glad för det. Jag förmodar att det är bredbandet som är på väg just nu. Sladdkringlan som hängde utanför min dörr i våras försvann under sommaren när jag inte var här, då de flesta lägenheterna fick sina breda band. Jag frågade mitt bostadsbolag häromveckan hur det skulle bli med mitt bredband, eftersom jag missade tillfället att släppa in det i somras. De sa att jag inte skulle vara orolig, det kom fler tillfällen under hösten.

Men nu var det egentligen tvättandet jag skulle berätta om, och inte bara dagens. Eftersom det är först nyligen jag har kommit igång med bloggandet igen på allvar har jag inte hunnit rapportera om förra gången jag tvättade. Jag minns inte längre om det var en Torsdag eller Fredag. Jag brukar tvätta på Torsdagar. Mest för att det ska vara lätt att komma ihåg... Ibland kan det bli en fredag. Jag kom ner till tvättstugan och fann båda maskinerna stendöda. Med grundläggande ellära i bagaget från gymnasiet så satte jag igång med en enkel felsökning. Det finns två maskiner i den tvättstuga jag brukar använda, en nyare och en äldre. Den nyare var enkelt fixad. Det räckte med att jag tryckte i kontakten ordentligt i vägguttaget. Då vaknade den. Den äldre var det värre med. Den stod öppen, och när jag tittade in i den fann jag ett par centimeter tvättmedelsgrått vatten i botten av trumman. Jag letade upp den lilla spaken för manuell tömning (den brukar finnas bakom en lucka, men på de här maskinerna är luckorna sedan länge borta) och tryckte ner den tills vattnet runnit ut. Nu borde maskinen fungera, men det gjorde den inte. Jag drog ur kontakten och satte in igen. Fortfarande inget livstecken. Nu började jag fingranska maskinen och fann att luckan var misshandlad i kanten. Ganska ordentligt. På två ställen. Den gick inte att trycka igen heller. Något tog emot. Min teori är att någon brutit upp luckan under pågående tvättning, och därmed böjt till luckan så att den inte gick att stänga igen. Varför? Bra fråga, men de hade väl bråttom. Försökte avbryta, kanske genom att dra ur sladden, men tvättmaskinen går inte att öppna om strömmen är av eller det finns vatten där inne. Därför den omilda behandlingen. Hade de bara släppt ut vattnet först, så hade det säkert gått bra. I vilket fall är det inte så smart att försöka öppna en tvättmaskin med våld. Bättre att kontakta bostadsbolaget. Fast då kan det ju ta sin tid...

När jag hade tvättat färdigt mailade jag och felanmälde maskinen till bostadsbolaget. Jag förmodade att de kände till det redan, men för säkerhets skull. Jag skrev också om min undersökning och min teori. Jag har försökt kontakta bostadsbolaget tidigare under pågående tvättpass, till exempel den gången som det inte gick att låsa tvättstugan. De ansåg inte att ärendet var brådskande, och jag fick stå och vakta maskinen i tre timmar så att ingen kom och snodde min tvätt. Segt, men vad skulle jag göra. Jag har därför aldrig blivit bestulen på min tvätt, men vid ett flertal tillfällen på min tvätttid. Bara för att jag kommit ner några minuter för sent och någon annan redan hunnit vara där och lägga beslag på den. En gång blev jag bestulen på min tvätttid av två eller kanske tre olika personer: När jag kom ner vid inbokad tid var tvättstugan låst med tvättlås. Jag tänkte att föregående tvättare var försenad och väntade en stund, men ingen kom. Jag gick upp igen till min lägenhet och gick ner en stund senare. Då var där en person i tvättstugan. Men det var inte den som tvättat nyss. Det var den som kommit efter och funnit tvättstugan tom. Och nu precis påbörjat sina två tvättar. Kunde de bara få tvätta färdigt? Det tog bara en timme? Och dumsnäll som man är så sa man ja. Och kom ner en timme senare, fann tvättstugan låst och upptagen. Kanske av en tredje person...

Det har dock blivit bättre. Kanske eftersom jag alltid nu går ner en kvart före utsatt tid. Om föregående tvättare redan är färdig så låser jag snabbt med mitt tvättlås. Så att ingen ska hinna sno min tid innan jag kommer dit. Om de inte är färdiga så väntar jag tills de är det. Ibland är tvättstugan öppen men torktumlaren går fortfarande med någons tvätt. Då väntar jag till full tid, sedan slänger jag ut den på bänken i förrummet innan jag låser. Den brukar ligga kvar där fortfarande två-tre timmar senare när jag kommer för att hämta det sista av min tvätt. Man måste vara hård för att klara sig i tvättstugan. Du hör att det är djungelns lag som gäller...

Idag gick jag ner före tiden som vanligt. Tvättstugan var öppen och tom. Jag tog en titt på den äldre tvättmaskinen och noterade att den fortfarande var trasig. På ett sätt så förstod jag det, för det tar väl sin tid att laga en tillböjd lucka. Vad som däremot förvånade mig var den lilla lapp som satt på den. Det stod att felet höll på att åtgärdas och reservdelar var beställda. Så långt allt väl. Sedan stod det att den var daterad den 14/10! Det var för en knapp vecka sedan. Jag vet inte om någon hade felanmält den före mig, men om vi tar för givet att ingen gjort det... Jag felanmälde den antingen torsdag den sjätte eller fredag den sjunde. Förmodligen Torsdag. Om det var Fredag eftermiddag så kanske ingen hittade min felanmälan förrän på Måndagen den 10:e. Ändå beställdes inga reservdelar förrän på fredagen. En hel arbetsvecka senare. Det känns inte som om man prioriteras här ute i förorten. Visst, det fanns en maskin till, och det finns en tvättstuga till med två maskiner. Men det bor minst tvåhundra personer i det här huset (minderåriga barn ej medräknade) och kanske framförallt, och det är väl där som skon egentligen klämmer: Man får inte tvätta på helgerna. Jag vet inte varför. Det står inga anslag om det någonstans, utan det är bara en självklarhet som man förväntas veta och förstå. Jag har tagit upp frågan med bostadsbolaget och de svarar bara att "vi har valt att inte göra så". Ingen motivering. Jag tolkar det som att man tar för givet att alla som bor i huset här antingen är arbetslösa och därför kan tvätta på dagarna, eller har i alla fall en person per hushåll (Läs: Hemmafru) som alltid är hemma. Det tycker jag inte om. För det kan väl inte vara så att man tar för givet att alla här i huset är synnerligen flexibla frilansande kulturarbetare som kan lägga sina veckoscheman själv?

No comments: