Wednesday, August 17, 2011

Regionen Runt

...heter kortet som jag brukar åka på när jag gör mina västsvenska resor. I Skåne heter det "Sommarkort". Men det fungerar likadant. Fast nu fungerar det inte alls. Det gick ut i måndags. Blekingekortet däremot, det gäller till på fredag. Jag är lite besviken på vädret den här sommaren. Det har inte blivit lika mycket resmöjligheter som jag hade tänkt mig. Dock har jag åkt mer än vad som ännu synts på den här bloggen. Det kommer så småningom. I måndags reste jag till Sölvesborg. Det ligger i Blekinge, men resan dit från Olofström går oftast genom Skåne. Alltså var det en liten skånsk resa redan där...
10.00 - Tandläkarbesök, Sölvesborg

I Sölvesborg besökte jag min tandläkare. Den största fördelen med att bo i Göteborg och ha sin tandläkare i Sölvesborg är att man måste skärpa sig. Vara rädd om tänderna. Man vill inte behöva åka till tandläkaren i onödan. Dessutom är det en mycket duktig och trevlig tandläkare. Han tog hand om mig efter att jag fått min första visdomstand utdragen av en amatör. Mitt huvud ökade med ungefär 50% i volym den dagen. Det mesta gick ner igen så småningom. På den tiden fanns han i Olofström, sedan flyttade han till Sölvesborg, och då flyttade jag med som patient. Innan dess hade jag haft en massa olika tandläkare, som kom ihåg mig lika lite som jag kom ihåg dem, men nu hade jag en som kom ihåg mig. Ursprungligen framförallt för svullnaden. Han vet att jag är fotointresserad så jag fick se både den nya digitala röntgenapparaten samt en annan kamera som var speciellt anpassad för att fotografera tänder. Inga hål den här gången heller, men efter att ha fått all tandsten bortslipad och -skrapad så kändes munnen som ett grovt sandpapper. Jag tog tåget...

svenskt pass, swedish passport, european union, polishuset i karlshamn, foto anders n
11:37 Polishuset, Karlshamn
...till Karlshamn. Där hämtade jag mitt pass som jag förnyade för ett par veckor sedan. Jag skulle få ett SMS när det var färdigt, men det kom aldrig. Jag räknade med att det skulle vara färdigt nu ändå. Det var samma tjej som då i luckan. Hon var trevlig, men jag tror inte hon kom ihåg mig...

dressman, rolling stones, drottninggatan, karlshamn, foto anders n
12:11 Drottninggatan, Karlshamn
I väntan på nästa tåg så tog jag en promenad in till centrala delarna av Karlshamn. Där shoppade jag ett klädesplagg. För ovanlighetens skull. Men jag ska ju på bröllop i helgen, och då är man väl tvungen att klä upp sig lite. Påsen var rockigare än vanligt, vilket väl kan passa bra då brudgummen är en rockmusiker med mera. Sedan gick jag tillbaka till stationen. Där träffade jag en man som pratade engelska och gärna ville visa sin nya kamera. Sedan tog jag tåget till...

minneskort, memory card, cf, compact flash, kjell & co, kristianstad, foto anders n
13:35 Tvärgata till Västra Storgatan, Kristianstad
...Kristianstad, där jag inhandlade ett styck extra minneskort inför lördagen. Sedan skyndade jag mig tillbaka till stationen och hoppade på en buss, som gick till...

swebus express, foto anders n
13:38 Swebus Express till Uppsala via Kalmar
Nej...det var inte riktigt sant. Skånekortet gäller inte på Swebus till Uppsala, men det hade varit kul. Istället tog jag bussen till...

degeberga, stenhällevägen, pensionärslägenheter, foto anders n
14:18 Stenhällevägen, Degeberga
Degeberga. Alltid lika trevligt att besöka den lilla byn. Jag hann med en mycket kort sightseeing och se huset där min farfar bodde på äldre dagar. Sedan fick jag skynda mig tillbaka till busskuren där jag pratade en stund med två damer, som aldrig hade hört talas om någon Egon Nilsson. Vi klev på bussen. Jag hittade en bra plats och började gräva i min väska. Där hittade jag...

antik, gammal, kokosboll, delicatoboll, foto anders n
14:43 Arkeologiskt fynd av gammal efterrätt
Jag vet inte hur länge den hade legat där. Minst en vecka i alla fall. Förmodligen två. Bussen åkte vidare förbi...

skåne tranås, foto anders n
15:01 Tranås
Skåne-Tranås alltså. Och vidare neråt. Jag hoppade av...
landsvägen, söder om landsvägen, österlen, edvard persson, skåne, foto anders n
15:23 Landsvägen mellan Tomelilla och Ystad
... någonstans på Österlen. Vandrade utmed Landsvägen. Jag trodde det var Landsvägen med stort L. Som i Söder om Landsvägen? Men det var fel landsväg, den går mellan Malmö och Ystad, och jag var på fel sida om Ystad...

stora herrestad, stora herrestads kyrka, tillträde förbjudet, stängd kyrka, skåne, foto anders n
15:44 Stora Herrestads kyrka
Jag hittade en kyrka. Men jag var inte välkommen där. I stället tog jag bussen till...

stora östergatan, gågata, ystad, wallander, mankell, foto anders n
16:47 Stora Östergatan, Ystad
...Wallanderland. Det vill säga Ystad. Jag hann med en kort sightseeing innan jag äntrade ett Pågatåg. Där kom jag i samspråk med en mycket trevlig herre vid namn Frans. Vi diskuterade kameror, dokumentärfilm och Bombi Bitt hela vägen till Malmö, där han bjöd mig på en hamburgare innan vi fortsatte på varsitt håll. En alldeles för sen men mycket uppskattad lunch. Jag tänkte först åka hemåt, men kom fram till att kvällen var ung, och jag tog en runda på stan...

myrorna, frälsningsarmen, secondhand, butik, loppis, påse, foto anders n
18:49 Påse från Myrorna
Myrorna hade kvällsöppet, så det blev ett par böcker. Promenaden fortsatte...

kb, kulturbolaget, malmö, rockklubb, foto anders n
18:54 KB, Malmö
...förbi KB där det var förvånansvärt tyst. Jag gick vidare tills jag hade gått ner lunchen och gjort mig förtjänt av lite kvällsmat. På stamstället...

pasta, spagetti, carbonara, foto anders n
19:21 L'Ultima Carbonara di l'estate (eller något sådant)
Sommarens sista Carbonara. Jag förstår fortfarande inte varför det ska vara så svårt att få tag på en riktigt läcker Carbonara i Göteborg. Det blir hela vintern till att öva sig, så kanske jag kan lyckas få ihop en själv istället. Sedan gick jag tillbaka till stationen och tog efter ett spårbyte i sista minuten (naturligtvis, dock bara på andra sidan perrongen den här gången) tåget hemåt...

hjärup, solnedgång, skånsk, skåne, foto anders n
20:25 Solen går ner utanför Hjärup
Jag insåg snart att jag hamnat på det långsammaste tåget i Skåne. Jag hade ingen aning om att det fanns så många småorter, bara mellan Malmö och Lund. Jag var helt enkelt tvungen att hoppa av i Lund...

lunds station c central centralstation järnvägsstation, kväll, natt, foto anders n
20:29 Lunds Central
...och byta till ett snabbare tåg. Dessförinnan passerade posttåget. Det tutade på mig, för det tyckte att jag stod för nära spåret. Men Robert Capa sa ju: "Om dina bilder inte är bra nog, så har du inte varit tillräckligt nära" eller något sådant... På nästa tåg läste jag Dagens industri, medan tåget tog mig hela vägen till...

bromölla station, järnvägsstation, natt, kväll, foto anders n
22:00 Bromölla station
...Bromölla. Tåget var naturligtvis försenat, men inte värre än att bussen väntade. 22:37 var jag hemma i Olofström igen. Efter att ha åkt nästan hela regionen runt. Jag kunde konstatera att dagens resa var som en miniatyr, eller sammanfattning, av de senaste månadernas resor i västsverige, Blekinge och Skåne. Tåg och buss. Varierande väder. Oväntade fynd. Små och stora orter omvartannat. Intressanta möten. Bokkassar. Carbonara. Förseningar. Och naturligtvis spårbyten i sista minuten...

Om du inte har läst om mina resor, så leta bland mina äldre inlägg. Fler kommer så småningom, för jag har inte hunnit berätta om allt på långa vägar ännu...













No comments: