Monday, August 29, 2011

Bortrest i tre månader - Vad har jag missat?

Det är alltid svårt att veta vad man har missat när man har varit borta. Av den enkla anledning att man inte har varit där. Man får nöja sig med att se spåren. Följande spår hittade jag på min dörrmatta, när jag kom tillbaka efter tre månader i Blekinge:

1 styck tidning från mitt bostadsbolag. Där kan jag läsa om "Åtta bra loppistips". Nå, jag har lyckats hitta en hel del loppisar på alldeles egen hand, men tack i alla fall. Tre sommarsporter rekommenderas. Beachvolley, Boule och Fotboll. Jag har lyckats undvika alla tre på egen hand, men tack i alla fall. Motion har jag fått ändå. Det informeras också om framtidens bredband. Det var det där som jag skrev en del om i våras. Men sedan har jag inte hört mer. Eller? Läs mer nedan...

1 styck lokaltidning från hyresgästföreningen. Tema: Framtidens Göteborg. Ingenting som hänt alltså. Bara visioner. Ganska tråkiga sådana dessutom.

1 styck Hem&hyra (också hyresgästföreningen, men mindre lokal) En av rubrikerna på utsidan: Grannen stjäl min tidning. Synd att ingen av mina grannar stal den här...

1 st brev med en trisslott, som vinst för att jag varit med i en tävling. Vinst på lotten: 25 kr, vilket jag väl ska byta mot en ny lott någon dag.

1 st sommarerbjudande från min ICA-butik. 3 varor: Kexchoklad (Jag äter inte choklad, varken med eller utan spår av nötter), Matjessill (Jag är allergisk mot fisk) och glassbåtar (mera choklad).

1 st brev från tidningen FOTO. De saknar mig, och vill ha mig tillbaka som prenumerant. Men ingen ursäkt ännu. Så det får nog vara ett tag till...

1 st hyresavi för juli månad (Redan betald via nätet. Jag mailade dem två gånger att jag var bortrest, och till slut fick jag betalningsinfo på mail, precis som förra sommaren.)

1 st hyresavi för augusti månad (Redan betald via nätet. Även den krävde två mail innan jag fick betalningsinfo på mail, precis som månaden innan.)

1 st hyresavi för september månad (Har jag betalt nu.)

1 lapp (Inget brev, bara en lapp) om att "Nu kommer Framtidens bredband till din lägenhet". Det var på tiden. Den där sladdkringlan har hängt utanför hela våren. När jag väl trodde att de skulle komma och koppla in det, så visade det sig vara något helt annat. På den här lappen står det att de vill komma in i min lägenhet Måndag 13/6 kl. 08.00-17.00. Det tar tydligen tid att installera bredband. Om jag inte har möjlighet att vara hemma så ber de mig lämna nyckeln i bifogad nyckelpåse till Kundservice. Ja, jag vet inte hur jag skulle förväntas kunna göra det när jag är bortrest. Men det visste de kanske inte just då. Jag ombeds också täcka över all elektronik, samt meddela om jag har några husdjur. Ja, jag lär ha kackerlackor. Men det vet väl de bättre än jag (se nedan)

I en bisats nämns att TV-sändningarna via nuvarande TV-uttag kommer på sikt att upphöra. Detta kan bli intressant. Sist jag hörde det var det en försäljare från mitt KabelTV-bolag som skulle få mig att skaffa DigitalTV (dyrt abonnemang) eftersom mina analoga kanaler skulle försvinna. "Jaså, det har jag inte hört något om. När försvinner dom?" frågade jag. Det hade han naturligtvis ingen aning om. Det var en ren lögn. Frågan är om det ligger någon sanning i detta påstående.

1 lapp (inget brev, bara en lapp) med precis samma information som ovan, fast på engelska. Med några små undantag. "Installation of Framtidens Bredband" är rubriken. Jag är tveksam till om en engelskspråkig person förstår den. Det nämns heller inget om att några analoga TV-kanaler ska försvinna...

1 reklamblad från min lokala pizzeria/krog. Jag inbjuds att fira midsommar där med dem, fredagen den 24/3(!!!) Det är bra att de är ute i god tid.

1 reklamblad till från samma ställe. Har jag nämnt att jag har en lapp på min dörr där det står "Ingen reklam, tack"?

1 reklamblad för något slags fest på Heden 29-31 juli. Fri entré. De erbjuder "Musik, drama, dans, kampsport (det låter farligt), Capoeira (Vad är det?), mode show och livsförvandlande seminarier (låter också farligt). "Let's rock the house" kallas festen. Reklambladet är snyggt gjort, men någon arrangör nämns inte. Jag får lite sektvarning faktiskt. En snabb googling visar att jag inte är helt fel ute. Det verkar vara något slags tältmöte...

1 påse från mitt bostadsbolag där de vill att jag ska lägga min nyckel. (Se ovan och nedan)

1 lapp från mitt bostadsbolag där det står att Anticimex ska komma och sanera min lägenhet. Det är min plikt att upplåta min lägenhet för sanering Onsdag 8/6 mellan 8-16. Det hade jag gärna gjort, men jag hade ju åkt till Blekinge då. Kom inte tillbaka förrän häromdagen. Jag informerade Anticimex om att jag skulle vara bortrest under sommaren, när de kom på helt oförberett besök en morgon någon vecka innan jag åkte söderöver. Jag trodde det var bredbandet som äntligen kom. Men det var Anticimex. Då fick vi ingen information...

1 lapp med samma information på engelska.

1 lapp på svenska OCH engelska om att Anticimex önskar tillträde till min lägenhet för sanering även Fredag 1/7 mellan 08-12. Vid det laget bör även mitt Fastighetsbolag ha varit medvetna om att jag var bortrest, eftersom jag mailat dem ett par gånger och försökt få betalningsinfo angående min hyra.

1 påminnelse från mitt IP-telefonibolag angående juni månads teleräkning. Den måste jag ha missat. Jag får räkningen på mail. Det är inte den allra smidigaste lösningen, men det är det bästa som de erbjuder. Jag har betalat alla räkningar före, samt två styck efter den här. Telefonen fungerar fortfarande. Jag betalade räkningen så fort jag hittade den, och mailade och förklarade läget för dem. Det verkar ha fungerat. Jag borde naturligtvis ha sett att jag missat den, men jag önskar också att de kunde skicka ut en påminnelse på mail samtidigt som den andra. Eller skaffa E-faktura, som vanliga teleföretag...

1 st. Pokemon-kort. Jo, faktiskt. Jag som aldrig sysslat med sådana där. Inte heller med "Magickort" som var det som gällde när jag gick på högstadiet, eller ens hockeybilder som var populära när jag gick på mellanstadiet. Jag fick en hockeybild av en klasskompis en gång. Det var så sliten att han inte ville ha det själv. Gligar hette han förresten. Ja, inte klasskompisen utan Pokemonen i min post. En lila "Flyscorpion". Ganska söt...

1 st brev från mitt bostadsbolag. Observera att det inte var en lapp, utan ett helt brev. Jag öppnade det. Bladet var tomt, förutom mitt namn och adress, samt texten "Med vänliga hälsningar" och så namn på avsändaren och adress till bolaget. Lite tomt såg det faktiskt ut. Jag blev inte klok på vad de menade. Så småningom hittade jag ett blad till bakom det första. Det innehöll samma information som lappen ovan, om att de ville installera Framtidens bredband i min lägenhet den 30/6. Men jag var ju fortfarande inte hemma då. Det är skrivet dagen efter att jag mailat dem att jag inte var hemma.

1 st brev från mitt KabelTV-bolag. Å vad många härliga stunder vi har haft tillsammans, jag och deras kundtjänst. Den här gången skriver de att...Nej, vänta. Jag har inte öppnat det brevet. Det är nämligen inte till mig utan till en helt annan person. Namnet är utländskt, många konsonanter som jag inte skulle placera vid sidan om varandra, men jag tror att det är en dam. Samma adress, men inget lägenhetsnummer. Då är det väl klart att man ska lägga det till mig? Nå ett brev kan ju hamna fel ibland. Sånt händer ju. Om jag hittar lägenheten så ska jag lägga det där. Hoppas hon inte har fått vänta för länge.

1 st brev från Hemköp. Det var länge sedan jag brukade handla där. Mest när jag bodde i Hässelby och Frölunda. Och någon gång när jag är i Kortedala. Varför skickar de till mig? Nej. Det är naturligtvis till konsonantdamen det med. Men där står ju ett lägenhetsnummer. Och inte är det mitt...

1 styck reklamblad från "DinSko". Inga skor i min smak. Men så är det inte till mig det heller, utan till. Ja, gissa vem... Lägenhetsnummer finnes.

1 styck katalog från IKEA Famly. De erbjuder mig inredningstips. Nej. Inte mig. Du vet vem. Lägenhetsnummer finnes.

Avslutningsvis ett kort med mycket kärlek. Grattis på födelsedagen. Till en fyraåring vid namn "Min Opel" som erbjuds Omtanke service och byte av slitagedelar till ett lågt fast pris. Men jag har ingen Opel. Ingen annan bil heller. Jag har inte ens något körkort. Jag är ju för tusan epileptiker. Nej visst nej. Det är inte till mig det heller... Lägenhetsnummer finnes.

No comments: