Monday, June 13, 2011

Konsten att ta sig hem från Ronneby... (Ännu en godnattsaga)

Var på Loppis i Ronneby igår. En riktigt stor och fin loppis har de där, i den mysiga brunnsparken. Kanske den största jag någonsin varit på (och jag har varit på rätt många). Bildrapport därifrån kommer. Men först en liten studie i kollektivtrafik. Jag var på plats på loppisen strax efter 10, när klockan var 11 hade jag gått hela varvet runt. Klockan 13 hade jag dessutom hunnit ta en massa bilder. Då tyckte jag att det fick räcka. Jag har varit ute på så många heldagsutflykter den här veckan, att jag var nöjd med endast en halvdag den här gången. Jag skulle alltså försöka ta mig hem. Vanligtvis hoppar man på 600-bussen i Ronneby och något mer än en timme senare stiger man av i Olofström. Inga problem. Men nu var det helg. Och på helger så går inte 600-bussen. Uppenbarligen är det ingen som behöver ta sig mellan Olofström och Ronneby då. Till Ronneby tog jag Karlshamnsbussen 08:40 från Olofströms bussterminal till Karlshamns station och sedan tog jag tåget från Karlshamn till Ronneby. En timme och tjugo minuter. Inga större problem.

Men nu skulle jag alltså åka hem. Jag var färdig på loppisen vid strax efter 13. Nästa tåg gick 14:02. De går nämligen en gång i timmen, och jag hade precis missat ett. Jag tog en promenad genom en del av Ronneby där jag inte tidigare varit (jag har knappt varit i Ronneby alls) och satt sedan och väntade på stationen. 14:02 gick tåget som det skulle. Vanligtvis om man kommer med tåg och ska till Olofström så byter man i Bromölla. Dit skulle tåget ankomma.15:06. Sedan får man vänta en timme till bussen till Olofström går 16:02. Bussen är nämligen bara anpassad för de som kommer från Skånehållet. De behöver inte vänta så länge. Kommer man från Blekingehållet så har bussen precis kört när man kommer fram. Smart planerat. Förklaringen är att Blekingetrafikanterna förväntas kliva av i Karlshamn och ta 600-bussen (väntetid 39 min.) Men nu var det ju helg och då går alltså inte 600-bussen. Det går bara fyra bussar från Karlshamn till Olofström på en Söndag: 09:37, 13:37, 17:37 och 21:37. Mitt tåg anlände till Karlshamn 14:28. Då skulle jag alltså behöva vänta 3 timmar och 9 min. Följaktligen åkte jag hellre till Bromölla och väntade en timme...

Nej, det gick förresten inte alls. Jag åker med Blekingetrafikens månadskort för hela Blekinge. Det kostar 950 kr, och med det kan jag åka hur jag vill i hela Blekinge. Med alla bussar, tåg och flera båtlinjer. Det är alldeles utmärkt, utom i det här fallet. Bromölla ligger nämligen inte i Blekinge. Bromölla station ligger 4 km väster om gränsen till Skåne. Dit gäller inte mitt kort. Då måste jag betala extra, trots mitt dyra kort. Om jag inte gör det, och ändå åker de 4 kilometrarna så riskerar jag straffavgift. Samma sak om jag i Bromölla försöker kliva på bussen till Olofström, som ligger i Blekinge. Då måste jag betala extra. Busslinjen börjar i Sölvesborg (där kan jag kliva på), går via Bromölla (där kan jag kliva av, men inte på. Förmodligen får jag inte kliva av heller, men det är ingen som kollar...) och slutar i Olofström (där jag kan kliva av, eller på om jag vill åka på andra hållet) Blekinge-Skåne-Blekinge alltså. Men vänta. Om busslinjen startar i Sölvesborg, så kan jag väl kliva av tåget där, och byta till Olofströmsbussen. Ja, det är precis vad jag kan det. Och det är precis vad jag gjorde. Nu är ju inte bussen synkad med tåget där heller. Den kör från Sölvesborg tio minuter innan BÅDA tågen från BÅDA hållen, stannar där. Det betyder alltså 50 minuters väntetid. Ja. I vanliga fall, men på helgeftermiddagar går bara varannan buss till Sölvesborg. Övriga vänder i Bromölla. När jag kom till Sölvesborg 14:59, gick det ingen buss förrän 16:49. Det vill säga efter 1 timme och 50 min. Under tiden hann jag visserligen äta, och studera sömniga/bakfulla Sweden Rockare i parken bredvid stationen (Sölvesborg är närmaste järnvägsstation till festivalen). Men lite segt var det.

16:49 klev jag på bussen och ungefär 17:40 klev jag av bussen vid gamla torget i Olofström. Det tog mig alltså ungefär 3,5 timmar att ta mig hem. (Mot 1h och 20 min att ta mig dit.) 4,5 om man räknar in tiden jag väntade på tåget i Ronneby. Detta är inte något ovanligt när det gäller tågresor i Sverige, men observera att den här resan var helt utan förseningar. Den SKULLE ta så lång tid. Observera också att resan inte skedde mellan några småbyar ute på landsbygden, utan mellan länets 3:e och 5:e största samhällen. Huvudorter i varsin kommun. En sträcka på ungefär fem mil. Vilket motsvarar ungefär Huddinge-Arlanda. Den resan tar 55 min. Och går en gång i halvtimmen. Även på Söndagar. Eller knappt Helsingborg-Malmö. (39-63 min beroende på vilken sorts tåg man åker, 2 timmar 26 min om man åker via Danmark)

Vad jag vill ha sagt är att jag undrar varför fyra av Blekinges fem kommuner är sammanbundna med tåg, som går en gång i timmen, även på helgen. Och den femte kommunen förbinds med dessa med en buss som går endast fyra gånger om dagen på helgen. Om man inte räknar en buss som går via Skåne, utanför regionen, och som alltid avgår precis innan tåget anländer till respektive station den passerar...

No comments: