Friday, May 20, 2011

Ett kort reseminne...

lokförare, tåg, järnvägsstation, göteborg, foto anders n
Göteborgs station. Jag har slagit mig ner på mitt tåg. Fönsterplats. Vänster sida. Tåget är i princip tomt: Det är jag, en man med en cykel och så kanske någon till. Plötsligt smäller det till framme i loket så att hela tåget skakar. Strax efter kommer en äldre man gående ute på perrongen. Han mumlar något och försvinner bort mot stationen. Efter några minuter kommer han tillbaka. Han vandrar förbi utanför mitt fönster och försvinner ur min synvinkel, bort till loket. Sedan smäller det till igen, på samma vis. Och strax därefter kommer mannen tillbaka igen. Han mumlar och muttrar för sig själv. Han går förbi mitt fönster och försvinner ur synhåll igen. Några minuter passerar, sedan kommer han vandrande tillbaka igen. Och vad tror du händer? Tågmotorn går igång, börjar värma upp...sedan smäller det till igen. Och samme man vandrar förbi, muttrande och mumlande. Detta upprepas ytterligare ett par gånger innan ett meddelande går ut från tågvärden. "Vi har lite problem med en dörr just nu, men vi gör så gott vi kan..." eller något dylikt. Efter ytterligare ett par smällar så kan vi åka, och dagens äventyr tar sin början...

No comments: