Thursday, April 28, 2011

När man får oväntat besök...


Det ringde nyss på dörren. Jag väntade inget besök utan noterade att det var ovanligt tidigt för de "religiösa" samfunden att vara ute och vandra. Klockan är trots allt bara tio. Men de kan stå där ute och ringa. Då BANKADE de. Det brukar samfunden inte göra. Jag blev mycket fundersam. Polis? Motsatsen? Jag drog på mig en tröja och gick ut i hallen. Det ringde och bankade igen. Jag tittade ut. Där stod två mörkklädda män, blå eller kanske svarta, men det var inte polisuniformer, snarare hantverkare eller byggjobbare. Elektriker förmodligen. Var det dags för bredbandet nu? Det hade ju varit trevligt om man fått ut någon information först, men ok då. Bara att ta bredbandskabeln vid hornen. Jag öppnade...


-Godmorgon! Vi är från Anticimex. Har du fått information om att vi skulle komma?
-Nej...


För det hade jag förvisso inte.

-Nej, det verkar ha blivit något problem med informationen. Men ni har kackerlackor i huset och vi skulle behöva sätta ut några fällor...
Smaka på den du...

-Ja, här är lite ostädat, men stig på ni...

Inte bredbandet alltså, utan något mer akut. Då må det väl vara hänt att informationen inte hunnit gå ut. Jag visade vägen mellan bokkassarna och ut i köket. Den mannen som skötte snacket berättade att de skulle sätta fällor i badrummet samt på ett par ställen i köket. Under vasken, bakom spisen, och i skafferierna. Jag påtalade för honom att köksskåpet han pekade på inte var något skafferi. Han kontrollerade att det stämde och noterade att det inte skulle behövas någon fälla där. Uppenbarligen läser inte kackerlackor böcker. Men de läser min blogg i alla fall. För det var tur att de råkade komma just på min hemmadag den här veckan. Förmiddagen i alla fall. I eftermiddag/kväll ska jag till ett extra möte, och sedan ett ordinarie, på fotoklubben och diskutera höstens utställning. Det är bra att vara ute i god tid, som du säkert vet. När Anticimexmannen var färdig så passade jag på att fråga honom när jag skulle ha fått informationen om deras besök. Han sa att fastighetsbolaget borde ha lagt en liten lapp i min låda för tre eller fyra veckor sedan...

No comments: