Thursday, March 17, 2011

En hälsning från bostadsbolaget

vårkväll, självporträtt, foto anders n
Dagen börjar lida mot sitt slut, och jag sitter och lyssnar på borrandet i hallen utanför min lägenhet. Det har varit ganska lite borrande på sistone, men den här veckan har det börjat igen. Mest med små försynta borrningar på morgnarna. Oftast mellan 9 och 10. Någon morgon var det före 8. Det tycker jag inte om. Jag tycker inte om att de borrar överhuvudtaget, men jag börjar bli van. De har borrat ända sedan jag flyttade in. Men vad är det då de borrar om nu då? Jo, jag tror det har något med bredband att göra. Det stod en lapp om det i entrén för någon månad sedan. Att man höll på att dra in bredband. Trots att jag har haft bredband sedan jag flyttade in. Men nu är det väl något ännu bredare förmodar jag. Det stod i alla fall att de skulle höra av sig när det var dags att dra in det i lägenheterna. Det har de inte gjort, inte till mig i alla fall, men det hänger en kringla utanför min dörr.Jag räknar med att borren sitter i ytterdörren vilken dag som helst.

bredband, bredbandskabel, kringla, ytterdörr, foto anders n

Olycksbådande, eller hur? Jag fick dessutom ett stort brev från bostadsbolaget i veckan. Först trodde jag att det var om det där bredbandet, men där hade jag fel. Min andra gissning var att det var hyran som hade ökat, och nu var så stor att den krävde C4-kuvert. Men där hade jag också fel. Det var nämligen...

spypåse, foto anders n

En spypåse. Från Göteborgs stad, skickat genom mitt bostadsbolag. Och en liten fin vink. Vad menar dom? Vad är det för fel på min vikt? Något är det tydligen, eftersom de tycker att jag behöver hjälp med den. Man kan kanske tycka att de borde rekommendera någon bättre metod än just spypåsen. Dessutom fick jag en sådan här:

okänt bantningshjälpmedel, foto anders n

Uppenbarligen något slags bantningshjälpmedel. Men var jag ska stoppa den, och hur, det vet jag inte. Jag fick förresten en likadan i den där ryggsäcken jag fick av Hyresgästföreningen när samma bostadsbolag nekade mig tårta i höstas. Nu vet jag alltså vad den är till för. Och jag börjar förstå den verkliga orsaken till att de nekade mig den där tårtbiten. Sist men inte minst fick jag en broschyr.

broschyr, bantningsrådgivning, foto anders n

Förmodligen står det där vad som är fel med min vikt, och vad jag förväntas göra åt den, men ärligt talat så tycker jag inte de har med den att göra överhuvudtaget...

No comments: