Friday, February 11, 2011

Två filmer av Pjotr Sapegin

En av höjdpunkterna på årets filmfestival var en visning av blandade filmer av den norskryske animatören Pjotr Sapegin. Tidigare okänd för mig, men en lysande filmberättare med en skruvad humor helt i min smak. På Youtube fann jag två av hans tidiga filmer (bör ses i helskärm):





Njut av berättarrösterna när de pratar engelska på norska. Sapegin medverkade själv vid visningen, och dagen efter hölls ett seminarium där han intervjuades av animationskännaren Midhat "Ajan" Ajanovic, vars föreläsningar jag minns från mina Filmvetenskapliga studier.

Pjotr Sapegin, rysk norsk animatör filmskapare, russian norwegian animator film maker, animerad film, animated film, Midhat Ajan Ajanovic, göteborg international film festival 2011, göteborgs filmfestival, foto anders n
"Ajan" till vänster. Pjotr Sapegin till höger. (Foto Anders N)

No comments: