Monday, February 28, 2011

Partille bokhandel...

Patille bokhandel Sävedalen Göteborg, foto anders n
...hade bokrea i helgen. Jag kan definitivt rekommendera ett besök. Jag hade inte varit där förut, men läst om bokhandeln som ligger "i en vanlig villa mitt ute i ett villaområde". Det senare kan diskuteras, det måste ha varit en Göteborgare som påstått det. Det är en vanlig villa, men den ligger mitt inne i Sävedalens centrum, vilket är ungefär lika stort som centrum hemma i Olofström. Inte Nordstan precis, men definitivt inte något villaområde. Partille bokhandel är något så ovanligt som en riktig bokhandel. Visst, de har Läckbergs senaste och alla kokböcker du kan tänka dig, men de har också andra böcker. Du vet sådana där som Bokia och Akademibokhandeln inte bryr sig om att ta in längre. Jag vet inte om bokhandelsdöden beror på att bokhandlare numera bara säljer deckare och kokböcker, eller om de som överlevt, gjort det på grund av att de endast säljer deckare och kokböcker, men något är det. I Partille bokhandel är hela huset fullt med böcker. Man har ett rum som är byggt för att likna en gammaldags engelsk bokhandel och är full med franska och engelska böcker. Man har en Strindbergshylla. Man har dessutom något som jag inte träffat på förut i en bokhandel: Böcker som inte är till salu. Två stycken trevliga böcker hittade jag som hade kunnat tänka mig att köpa, men de var prismärkta med "Ej till salu". Så jag köpte dem inte. Men det var trevligt bara att titta på dem i alla fall, och njuta av stämningen.

Läs mer om Partille bokhandel på deras hemsida.

2 comments:

Utblickaren said...

Hej, fint inlägg. Hittade hit när jag letade efter en bild till mitt planerade inlägg om att Partille bokhandel nu läggs ner. http://www.gp.se/kulturnoje/1.1506797-partille-bokhandel-stanger
Nu undrar jag om jag får låna bilden på Partille bokhandel till mitt blogginlägg? Självklart med länk tillbaka till din blogg.
/utblickaren

T'syf ~pl said...

Hej! Tack för att du frågar först. Ja, det går fint, så länge fotografen anges (Foto Anders N) och bloggen länkas. MVH Anders