Sunday, February 13, 2011

Gunvor Nelson

Om du tycker det varit för mycket gubbar i mina rapporter från filmfestivalen, så kommer här lite omväxling. Gunvor Nelson (f.1931) är en världsberömd svensk filmskapare som få svenskar har hört talas om. Förklaringen kan vara att hon är verksam inom avantgarde-/konst-/experimentfilmsgenren. Hon var en del av avantgardefilmrörelsen i San Francisco på 1960-talet. Numera är hon bosatt i Kristinehamn. Hon har en stor produktion bakom sig, och en av hennes mest kända filmer My name is Oona, finns på Youtube:



Jag var och lyssnade på en föreläsning om Gunvor Nelson, och närvarade vid hennes MasterClass på bio Roy. Mycket intressant var det. Men någon bild på henne får ni inte se. Hon ville nämligen inte bli fotograferad medan hon pratade. För koncentrationens skull. Det kan jag mycket väl förstå. Men jag misstänkte att det inte var hela sanningen. Det finns ett stort problem, kanske framförallt bland äldre damer. De vill inte bli fotograferade. Jag vet vad de brukar skylla på, men jag håller inte med dom. Äldre människor är de som gör sig allra bäst på bild. Deras ansikten är så fulla av karaktär och liv. Jag var tvungen att fråga henne efteråt, och min misstanke stämde. Hon tycker inte om att bli fotograferad. Gunvor Nelson har ett stort fint leende som gömmer sig bakom ett lite allvarligt och mycket korrekt yttre. Men av respekt så sparar jag det till framtiden...

No comments: