Wednesday, January 26, 2011

Nix Pix Pensionsslusk

RRRRRIIIIIINNGGGG!
-Nilsson? (Vem ringer mig. Nu. På den här telefonen?)
-Tjena Nilsson (Är det någon jag känner. Men rösten är obekant. Låter obehaglig. Vem är det?)
-Jag heter xxx xxx och ringer från Monetar.
-Och vad är det för något nu då? (Monetar? Det låter inte bra.)
-Vi är PPM-förvaltare. Är du medveten om att du fått in pengar på ditt PPM-konto nu till nyår?
-Har jag? (En kulturarbetare med pensionspoäng. Det var något nytt...)
-Detta är Anders jag talar med?
-Jo. (Vad i hela friden? Inte Linus den här gången. Är det verkligen mig de söker? Ovanligt. Mycket ovanligt.)
-Ja men du förstår att bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla blablabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla orangea kuvertet...
-Nej? (Vad sa han egentligen?)
-Bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla. Det låter väl bra?
-Öhm? (Hur ska jag få tyst på den här göken nu då?)
-För då skulle vi kunna bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla förvaltning bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla...
-Hm.(Nu fick jag en idé...)
-Vad tror du om det?
-Är jag kund hos er eller någonting?
-Nej, men bla bla...
-För det låter som om du försöker sälja mig en tjänst, här på min Nixade telefon. (Just det. Jag sa NIXAD. Och då får du bara ringa mig om jag är kund. Och det är jag ju inte...)
-Jaså? Är den Nixad? Då får jag skriva upp det här.
-Tack så mycket.
-Då får jag tacka och önska en trevlig dag.
-Tack själv. Adjö...

Faktum är att min telefon inte är Nixad. Den borde vara det, men när jag ringde och kollade den så insåg jag att spärren hade släppt. Den gör tydligen det efter tre år. Nu har jag anmält att jag vill förnya den, och om någon dag ska jag ringa igen och bekräfta den. Vi får se hur många som hinner fram innan dess. Sedan är det bara Linus samtal, och den andre Anders Nilssons, och vad hon nu heter den sistas samtal som jag får slåss med. Det brukar ju räcka och bli över, som du som brukar läsa den här bloggen säkert vet...

För övrigt litar jag inte på något företag som ringer upp mig. Jag skulle aldrig låta dem förvalta mina två pensionspoäng. Och när jag sedan sökte på tomtarna på nätet, så förstod jag att jag hade rätt. De är helt uppenbart inte seriösa...

No comments: