Wednesday, January 26, 2011

Dagens matlagningstips: Använd fantasin!

Göteborgs mest fantasifulla tid på året är nu. Filmfestivalen närmar sig, och den sammanfaller som vanligt med att fastlagsbullarna (eller "semlorna", som Stockholmarna, Göteborgarna och övriga Norrlänningar säger) börjar dyka upp i affären. Jag har gått och tittat på dem ett par dagar nu. I min närmaste affär, här nere vid torget i betongförorten, står de precis innanför dörren när man kommer in. I fruktdisken närmare bestämt. Och alla säger att frukt är nyttigt, så...

Prova våra nya sorter: "Blåbärssemlan" och "Chokladsemlan". Än så länge till samma pris som de vanliga. 


Precis så stod det. Efter en lång dag med bokkassebärande och isfläcksfotograferande kände jag att det kanske skulle vara dags. Jag hade byggt upp förväntningarna under den långa spårvagnsturen ut till betongen. Choklad tycker jag inte om. Har aldrig gjort. Chokladboll (som i min barndom kallades något annat) och chokladmjölk går bra, men inget annat. Första och enda gången jag ätit en chokladbit ur en chokladlåda var en jul när jag var liten. Kanske tjugo år sedan. En stund senare spydde jag. Jag tror det berodde på chokladbiten, men det kan också ha varit Lassiefilmen med Elizabeth Taylor som jag tittade på. Jag får fortfarande en känsla av illamående vid åsynen av chokladbitar, chokladlådor, Lassie och/eller Elizabeth Taylor. Skulle jag återigen träffa på alla fyra samtidigt skulle jag otvivelaktigt spy. Men det var inte det som jag skulle berätta om...

Varför förstöra en liten oskyldig fastlagsbulle med att stoppa choklad i den? Att de inte skäms. "Blåbärssemla" lät däremot inte så dumt. Jag är alltid beredd att prova nya saker. Men då såg jag. På paketet stod det "Blåbärs- och chokladsemla". De hade alltså stoppat choklad i den också. Vedervärdigt. Fullkomligt vedervärdigt. Några vanliga fastlagsbullar syntes inte till. Vad gjorde jag då? Jo, jag letade runt i hyllorna (inte frukthyllorna, men väl bullhyllorna) tills jag hittade en påse med vad mina äldre skånska släktingar kallat "släta bullar". På Göteborgska "semlebullar". Jag betalade i kassan, sedan gick jag hem. Där planerar jag idag att förtära en bulle medan jag fantiserar om vispgrädde och mandelmassa. Inte bara billigt, utan också nyttigt. Så mitt råd blir alltså: Använd fantasin!

No comments: