Wednesday, December 15, 2010

Lägesrapport 15/12

Julstädning pågår. Har gnuggat undersidan av diskstället med grönsåpa. Under det låg fler glasbitar. Efter lunch ska jag ut med ett par tomtesäckar till. I måndags lämnade jag två på röda korset. Eller rättare sagt inte på Röda Korset, för de hade stängt som vanligt när jag kom dit, trots att jag kollade öppettiderna på nätet som vanligt, utan till en vänlig man utanför som skulle dit dagen efter. Han påstod att han jobbade där. Jag hade varken tid, ork eller lust att tvivla på honom efter att ha åkt 1,5 mil till denna mycket trevliga (men oftast stängda butik). Besökte den igår, då de mot all förmodan hade öppet. Såg inte röken av mina bokkassar, så jag förmodar att den vänlige mannen har sålt dem. Men det gör inte så mycket, för jag har massor med utsorterade böcker kvar. Har inte bestämt mig vart jag ska idag. Förmodligen inte Röda Korset i alla fall. Ska hämta biljetter och några beställda bilder också. Jag har packat fyra bokförsändelser till idag som också ska iväg. Fyra återstår innan julledigheten. Om du går och väntar på mer Stockholmsrapporter, så kommer det någon till inom en inte alltför avlägsen framtid. Utlovad redogörelse för underligt samtal med försäkringsbolag dröjer, då de inte hört av sig igen som utlovat. Sov 6 timmar igår natt. Låter inte så illa, tyvärr var det mellan klockan fem och elva. Och då gick jag ändå och la mig redan klockan tio eftersom jag tyckte jag var trött. Natten till idag gick bättre... När jag inte städar så läser jag julnoveller. Jag har nämligen hittat en ny novelltävling som jag ska ställa upp i. Med jultema. Jag har införskaffat fem stycken julnovellsamlingar (jag hade en sedan tidigare) så jag ska kunna lära mig hur man skriver en riktig julnovell (eller hur man inte ska skriva den, om man så vill). Två avklarade hittills. Tre novellidéer har jag fått under tiden, och någon av dem bör kunna fungera som grund för julens skrivande. Men dessförinnan ska jag naturligtvis läsa fler julnoveller, samt ett tacksamt mottaget nummer av Norrlands största studenttidning...

skäralid, ravin, ravinen, utsikt från kopparhatten, skåne, skånsk natur, naturreservat, skånskt naturfoto, amazonas djungler?, foto anders n
Traditionellt skånskt naturfoto från en av sommarens utflykter (Foto Anders N)
PS: Deadline idag för den skånska naturfototävlingen som jag skrev om tidigare. Jag själv har skickat in fyra bilder av varierande slag... Känner du igen motivet på den ovanstående, mera traditionella, naturbilden?

No comments: