Thursday, October 21, 2010

Ja, och så har jag byggt en hålkamera också... (Pinhole photography)

pinhole camera hålkamera konstnärligt foto självporträtt self portrait foto anders n

pinhole camera hålkamera konstnärligt foto father and daughter pappa och dotter i dörr door foto anders n

Konsten att få bilder tagna med en digitalkamera för många surt ihopsparade tusenlappar att se ut som om de är tagna med den absolut enklaste sortens kamera som finns - en papplåda med ett hål i ena änden. En lämplig sysselsättning häromveckan när jag var hemma i Olofström. En dag som det regnade, så jag inte kunde gå ut och ta höstbilder. Hemligheten är att inte använda något objektiv. Bara ett hål. Och ett hål är ju ingenting, så det kostar väl ingenting, eller? Fast ett hål är ju inget hål om det inte är ett hål i någonting. Jag gjorde ett hål i ett lock. Bara någon dag senare läste jag den här artikeln i Kamera&Bild. Man kan köpa ett lock med färdigt hål för 50 dollar + frakt och tull. Det vill säga närmare 400 kronor. Löjligt dyrt för ingenting. Ett lock kostar 29 spänn, inklusive frakt, och sedan behöver du bara en spik, en bit aluminiumfolie och två tejpbitar. Och spiken kan du "dra av", för den kan du återanvända. Återstår aluminiumfolien (ungefär 1,5x1,5 cm) och två bitar tejp. Inte *** kostar det 370 spänn... Mer typ 1 krona. Alltså totalt 30 kr. Fortfarande rysligt dyrt för ett hål = ingenting, men klart mer ekonomiskt...och väldigt kul...

Nej nu måste jag äta lite, sedan ska jag på bokrelease ikväll. Vet inte mycket om boken, och ännu mindre om författaren. Men det ska bli spännande. Rapport kommer någon av de närmaste dagarna...

No comments: