Saturday, October 23, 2010

Bokmässan 2010 - Årets kändistest

Jag har ju totalt glömt bort min årliga tradition. Här kommer nu äntligen årets kändistest från bokmässan. Tidigare år har jag fått kritik för att det varit för många gubbar. Även förra året när jag försökte få lika många damer som herrar så blev det flest gubbar i alla fall. I år försökte jag undvika de manliga kändisarna, gick till exempel rakt förbi Herman Lindqvist och Henning Mankell utan att ta någon bild. Tack vare dessa ansträngningar lyckades jag få ett helt jämlikt test. Här kommer de, för ledtrådar se nedan:


bokmässan 2010 Göteborg bok- och biblioteksmässan kändisar författare kändisspotting kändistest webbtest bildfråga foto anders n

Har du klarat dem ännu? Inte? Då kommer här ledtrådar
(ej nödvändigtvis i samma ordning som bilderna)

1: Artist, körledare och På Spåret-vinnare
2: Skapare av populär seriefigur som går att följa varje dag i gratistidning i storstadsregionerna
3: Fd minister och toppdiplomat. Kidnappad av känd Ingvar.
4: Poet och psalmtextförfattare. Medverkade i hörna i unga år.
5: Författare och skådespelare vars syster är gift med Henrik Schyffert
6: Idrottsprofil. En av de kända 56:orna, som också figurerat i skvallerpressen.
7: Författare och debattör. Sågs i Debatt på SVT - jämförde surrogatmödraskap med prostitution.
8: Fotograf. En av Sveriges mest hyllade. Född i Holland. Just nu utställd på Fotografiska i Stockholm.
9: Skapare av en av sveriges mest älskade barnboksfigurer.
10: Trubadur. Umgås med Sabina och Nefertite. Sågs nyligen på TV en knapp km från mitt barndomshem.
11: Chefredaktör/Överstepräst för känd tidning om medier och kommunikation.
12: Författare och fd programledare för uppmärksammat litteraturprogram i TV

Där fick du något att bita i! Se tidigare års test här: 2009 (se även kommentarer här) 2008 och 2007

1 comment:

Anonymous said...

Märkligt nog var det lättare att känna igen personerna i år. Är det för att det är fler kvinnor? eller har du sänkt ambitionsnivån så att även lilla jag har en chans?

En trevlig helg vill jag önska dig iaf!