Friday, October 29, 2010

Blå timmen och bilddiskussion.

Rymdtorget, Bergsjön, Göteborg (Foto Anders N)
Nu har jag skickat två bilder för publicering. En till fotoklubbens medlemsblad och en som förhoppningsvis ska vara med i en informationsbroschyr om Bergsjön. Bilden här ovanför är inte någon av dem, den tog jag igår i blå timmen på väg till fotoklubben. Betongförort kan vara vacker. På klubben hade vi bildanalys på schemat. Mycket intressant och givande. Sedan försökte jag få igång en diskussion om vad som utmärker en dokumentär bild. De dokumentära bilder jag tagit med fick nämligen inte godkänt. Det var underligt, för jag har alltid sett mig själv som en dokumentärfotograf i första hand. Därför ställde jag frågan. Men jag fick aldrig svar på den, för precis när jag ställt den så gick proppen. Bilddiskussion i totalt ***** mörker är inte det lättaste, det kan jag lova. Jag återkommer med min definition av dokumentärfotografi i ett senare inlägg.

Nåväl, nu ska jag ta en dusch och äta något. Sedan bär det av till årets stora fotografiska begivenhet i den här staden. Både i kväll och imorgon eftermiddag. Där emellan ska jag försöka hinna dammsuga också. Jag väntar besök av föräldrarna inom kort...

1 comment:

Anonymous said...

Dokumentära bilder är vad du kallar det för,det finns olika defenitioner beroende på vem du frågar, men fota på du, jag gillar dina bilder