Friday, September 17, 2010

Storkok: Köttfärssås

Köttfärssås är enkelt att laga och bra att ha i frysen. Funkar till spagetti, men är också mycket gott till potatismos och på pizza. Det första jag gör när jag kommer tillbaka efter att ha varit bortrest över somrarna brukar vara att laga en stor gryta köttfärssås. Idag hittade jag 1,7 kg blandfärs med kort datum i affären. Det blev min största gryta köttfärssås hittills. Däremot hade jag lite svårt att få smak på den. Den kändes lite mesig. Ofta använder jag tacosås (funkar i allt), men jag hade ingen sådan hemma idag. Men, jag kom på att jag hade en gammal tub med tomatpure:

tomatpure köttfärssås foto anders nSå jag slängde i den. Det hjälpte inte mycket. Sedan tog jag upp tuben och provade att bara slänga i innehållet och det blev mycket bättre. När såsen har svalnat ska jag fylla ett par burkar och sätta i frysen. Dessutom har jag en stor saftig nybakt pizza att äta under helgen. Mums! I morgon blir det potatis- och purjolökssoppa, så jag ska äta gott hela helgen och på Söndag ska jag gå och rösta. Hoppas du gör detsamma. Trevlig helg!

hembakt pizza köttfärssås ost homemade pizza with meatfarcesauce and cheese inte f-n vet jag vad köttfärssås heter på engelska foto anders nHembakt Pizza (Foto Anders N)

No comments: