Thursday, September 2, 2010

Men vad var det egentligen som hände?

Bankeryds kyrka Bankeryd kyrka byggnadsställning renovering reparation foto anders nBankeryds kyrka (Foto Anders N)

Det är dags att berätta om helgens hack i min panna. Vad var det egentligen som hände? Jag har hållit inne med det länge nog nu.

Låt oss börja historien från början. Sommaren 1985 skulle jag fylla tre år. Då åkte jag på den resa som länge skulle vara mitt livs längsta. Upp till Norrland. Där, och på vägen dit upplevde jag många nya intressanta saker och träffade intressanta människor. Det är mitt första minne som jag kan datera, och anledningen till resan var att min då nyfödde kusin skulle döpas. I fredags gav jag mig ut på en inte alls lika lång resa, men en resa likaväl. Denna gång till Bankeryd. Träffade många trevliga och spännande människor. Men vad är då kopplingen, undrar du förstås. Jo, jag åkte till Bankeryd för ett nytt dop. Mitt kusinbarns. Inte mitt första kusinbarn (hon är tolv), och inte det första kusinbarnsdop jag bevistat (det var 2004, strax innan jag flyttade till Gamleby), men väl mitt första kusinbarn avlat av en yngre kusin. Och som du säkert gissat vid det här laget, så är detta kusinbarns pappa den kusin som döptes i Norrland sommaren 1985. Cirkeln är så att säga sluten.

Men vänta nu ett tag. Skulle jag inte berätta om vad som gav mig ett hack i huvudet? Det var något våldsamt. Och barndop är inte våldsamma tillställningar. Nej, det har du helt rätt i. Och allt gick väl, på dopet och vid sammankomsten efteråt. Men när allt var klart och jag sedan kom hem till kusinens föräldrar så råkade jag nicka en definitivt feldesignad bokhylla. Synnerligen våldsamt och definitivt ingenting jag rekommenderar. Det ger djupa hack i pannan...

Bilden? Jo, eftersom två av tre fäder till de barn som döptes vid ceremonin är verksamma i byggbranschen, tycks församlingen ha valt att utsmycka kyrkan dagen till ära. Tänk vad de kan hitta på nuförtiden...

No comments: