Monday, September 13, 2010

Helgens andra vernissage...

...var egentligen ingen vernissage utan en fest. Fotoutställningen var bara en av många aktiviteter.

fotoutställning foto anders nUtställningen (Foto Anders N)

Det var också underhållning på scenen, folkdans, politisk debatt, ballonger till barnen, loppmarknad och hoppborg.

prinsesstårta skyltfönster marsipan marzipan foto anders nPrinsesstårta.
Fotograferad vid ett helt annat tillfälle.
Det blev ingen tårtbild den här gången.
(Foto Anders N)

Mitt bostadsbolag bjöd sina hyresgäster på tårta. Men jag fick ingen, för jag bodde på fel gata. Rätt bostadsbolag, fel gata - smaka på den ni. Festen var inte för mig. Jag vet inte ens om jag hade rätt att vara där. Trots att jag var utställare. Jag övervägde att gå in och plocka ner mina tre bilder från väggen, men fotoklubben får ju en viss ersättning. Så det kanske är OK ändå. Och så får de ju tårta. De medlemmar som bor på rätt gata alltså...

Nåväl, helt lottlös gick jag inte därifrån. En ganska aggressiv äldre dam tvingade mig att köpa en lott. Jag hade tydligen fotograferat henne. Det var mycket möjligt att så var fallet, vad annat skulle jag sysselsätta mig med när de andra åt tårta? Och därför tyckte hon i alla fall att jag borde kunna kosta på mig en lott för fem kronor. Hon ville däremot inte berätta varken vad man kunde vinna, eller vilket eventuellt välgörande ändamål intäkterna gick till. Inte tog hon VISA-kort heller, men jag hade faktiskt femma i plånboken. Och tro det eller ej, men jag vann!

Inte första eller andra pris. Eller tredje. Men det kan ha varit fjärde. Det var i alla fall en sådan här:

Lotterivinsten! (Foto Anders N)

En röd ryggsäck, i barnstorlek, som det stod Hyresgästföreningen på och som innehöll en kapsylöppnare, ett måttband och en sådan där plastskrapa som man har i vasken. Vad den nu kallas...

Vad har jag då lärt mig av detta? Jo, att även om man kanske inte tror att det är någon nytta med att vara med i Hyresgästföreningen, så är det faktiskt det. De håller koll, mer koll än man tror, och när bostadsbolagen är dumma mot en, så kommer Hyresgästföreningen med plåster på såren. Tackar för ryggsäcken. Fast jag hade hellre sett att de fått tyst på det här förb***de borrandet i väggarna...

1 comment:

bara jag said...

Åhhh, vänta du, jag har en underbar historia att berätta, du minns kanske hästtävlingen som jag vann? Jag förväntade mig att de skulle posta hem en häst, men icke, dock är historien mycket intressant, och inte helt olik din, det handlar också om ett bostadsbolag, se det här som en teaser, trailer eller kort sammanfattning, resten får du i ett mail, med bifogad bild och allt, måste visa vad jsg vann, ingen ryggsäck, det hade ju kanske varit användbart.....