Wednesday, September 15, 2010

En liten reflektion efter den senaste tidens alla debatter...

För ovanlighetens skull ska jag bli lite politisk. Det ligger så att säga i tiden.

Det står två tanter i TV nu och skyller på varandra. Igår var det två gubbar. Jag blir så trött. Kära politiker av alla färger. Både rutiga, randiga och även prickiga. Jag vill inte veta vad som är era motståndares fel. Inte varför ni är så mycket bättre. Sluta tjafsa. Kom till saken. Gör ert jobb. Jag vill att ni ska försöka göra världen bättre. Tillsammans. Det är därför vi röstade på er för fyra år sedan. Om ni vann eller inte vann då, det är ointressant. Vi röstade på er för att vi trodde på er. Att ni skulle kämpa för oss, oavsett om ni fick majoritet eller inte. Vi röstade inte på er för att ni skulle skylla på någon annan. Lägg inte er dyrbara tid på det. Den situation vi har, har vi, och det som är gjort är gjort. Det kan vi inte göra något åt. Det intressanta är vad vi kan göra nu. Tillsammans. Jag upprepar och förtydligar: Vi måste arbeta tillsammans. Vi kommer ingen vart genom att skylla på någon annan. SLUTA SKYLLA PÅ VARANDRA!

På förortsfesten i helgen var det gott om politiker. De stod på scenen och snackade. Om förorten och förortsborna. "Det var rysligt vad de plötsligt blivit intresserade av oss", sa en förortsbo i publiken. "Det är de ju aldrig i vanliga fall."

No comments: