Saturday, August 21, 2010

Vilken modebloggare är jag?

Om det är något som den här bloggen behöver, så är det fler läsare. Jag kommer att under det närmaste året göra en del åtgärder för att locka hit fler. Men vad är det egentligen som drar läsare? Varför har Blondinbella, Kissie och Kenza och allt vad de heter så många fler läsare än jag? En uppenbar skillnad är att jag saknar glamour. Det är jag medveten om, och det avspeglar sig säkert också i min blogg. Men är det något man kan göra något åt det, och i så fall vad? Igår snubblade jag över ett webbtest, du vet ett sådant där "svara på frågor, för att få reda på vem du är". Det kan ju vara bra ibland, när man inte vet vem man är. Det här testet, som av en händelse låg på www.glamour.se, hette Vilken modebloggare är du? Jag tänkte att det kanske skulle hjälpa mig att få reda på vilken typ av bloggare jag är, och följaktligen vilken glamourös nisch jag ska inrikta mig på. Nio frågor bara, så jag satte igång. Ganska allmänna frågor tyckte jag, och jag svarade så gott jag kunde. Någon minut senare tryckte jag på knappen för att få svaret. Och det blev:

Vilken modebloggare är du? Svar: Sandra Beijer

Vem???

Ingen motivering gavs. Jag har aldrig hört talas om henne, men jag gick i alla fall in på hennes blogg. Niotillfem heter den. På rodeo.net. Har jag heller aldrig hört talas om. Varken bloggen eller rodeon. Förmodligen är hon väldigt känd, bara inte lika omskriven som de tre jag nämnde tidigare. Men nu vet både du och jag att hon finns. Det är en första likhet. För du och jag vet ju också att jag finns.

Hon har många bilder i bloggen, av relativt hög kvalitet och de flesta tycks vara rosatonade. (Jag har också många bilder, av relativt hög kvalitet. Dock inte rosatonade. Men det är två av tre.)

Hon har gått Copywriterutbildningen på Berghs. Det har inte jag, men jag har gått en massa andra mediautbildningar (GTV Gamleby, Jämshögs Folkhögskola...) varav en skrivinriktad (Manuslinjen på Broby Grafiska) Likheter finns alltså.

Enligt en artikel i Metro, så hade hon 45000 läsare för ungefär två år sedan. Vid samma tid hade jag ungefär 4,5 läsare. Nu har jag något fler. Inte 45000, men det är ett mål att sikta mot.

Hon har tävlat med en kortfilm i Cannes. Jag har vunnit med en kortfilm i Florens. Det kan vi väl kalla oavgjort?

Hon har praktiserat på en byrå i New York. Jag har sovit under ett bord i Skara (1995). Förlåt, den var dum, men jag kunde inte låta bli. Jag har praktiserat på ett par produktionsbolag i Stockholm, menar jag förstås.

Jag var fortfarande lite tveksam. Senaste inläggen handlade om Way-out-west. Jag har varit där en gång. Det är här i Göteborg. Vid samma tid skrev jag om PlanketGBG. Också i Göteborg. Måhända...

Men sedan fick jag se hennes personliga presentation:
Jag heter Sandra. Tycker om fredagar, pasta carbonara, alfapet och vackra unga män.

Låt oss djupanalysera den texten:

Jag heter inte Sandra. Utan Anders. Men om man byter ut ett a mot ett e och kastar om bokstäverna, så blir ju faktiskt Sandra till Anders.

Tycker om Fredagar. Jodå. Jag gillar alla dagar utom Måndagar.

Pasta Carbonara. Var kanske den mest otroliga likheten. Vad handlade mitt förrförra inlägg om? Jo, Carbonara. Observera att jag skrev inlägget i Torsdags, efter matlagningen. Testet gjorde jag igår, fredag. Och där fanns inga frågor alls om mat. Så inget fusk här inte.

Alfapet. Mja? Det var länge sedan. Men jag har alltid gillat att leka med bokstäver och bygga ord med dem. Sedan jag var fem år gammal. Se om inte annat namnomkastningen några rader tidigare i det här inlägget. Så det är kanske inte helt fel det heller.

Vackra unga män? Nej, jag gillar tjejer. Men å andra sidan är de flesta modebloggare tjejer, och testet hade inga frågor om kön eller läggning. Så det kan väl vara ok. Testet visste ju inte bättre.

Slutsats: Jag kanske är lite glamourös ändå. För så stor skillnad var det ju faktiskt inte på mig och Sandra Beijer. Nu gäller det för mig att gå igenom hennes blogg, se vad som gör den speciell och framgångsrik, och om jag kan sno några idéer till min egen...

2 comments:

Samma som vanligt said...

Jag fixar kjol och rosetter till dig, de överlämnar jag vid min nästa Göteborgsvisit, som lär ske någon gång i september, inte helt otippat under pågående bokmässa. Misströsta inte Anders, jag läser din blogg, och jag ska se till att det blir modebloggare av dig med. Fast när jag tänker på det har du förvånansvärt mycket bilder på gubbar i keps, och ändå ser du dig inte som modebloggare? Jag ska för övrigt ta mig i kragen och skicka bilderna från Svanattacken till dig. Photoshoppa och annat fusk får du pyssla med själv om så önskas. Herrn får ha en fortsatt trevlig måndag, hej så länge!

Jag igen said...

Förresten, jag var naturligtvis tvungen att göra testet själv, jag lämnades efter avslutat test med två funderingar. Vem är Linn Gutsavsson? Och kanske det största frågetecknet, använder du ofta små gulliga hårspännen? Just ja, har en fråga till, som kanske är helt orelevant, skrev du det här inlägget för att du tyckte jag komementerat för dåligt på sista tiden? Jag ska försöka bättra mig. Jobbar även på en hemsida, dags för dig att skaffa msn månne?