Wednesday, March 24, 2010

Ringaren

Är det någon som har tänkt på att det bara är vissa Spårvagnsförare som ringer? Inte i telefonen, utan med den där lilla klockan de har för att påkalla uppmärksamhet. Som tutan på en bil.

OBS! Denna spårvagn och dess förare har ingenting med blogginlägget att göra.
99,8% av alla spårvagnsförare sköter sig utmärkt. (Foto Anders N)

Man vill ju tro att de ringer för att folk springer ut på gatan mitt framför dem. För det gör folk. De har bråttom. Vill hinna med spårvagnen åt andra hållet. Men ibland springer man över gatan, spårvagnen är två kvarter bort, och ändå ringer den: "Det här är mitt spår. Håll dig på trottoaren." Det är en av anledningarna till att jag tror att det har med förarna att göra. Att de gör det mest för att det är kul, eller kanske ännu troligare som ett slags maktdemonstration, än av omsorg om folket på spåret eller i vagnen. "Se upp! Här kommer jag!"

The Bells / Klockorna (Foto Anders N)

För jag har också märkt att om du åker med en spårvagn, och hör föraren ringa, så kan man vara säker på att han/hon kommer att göra det minst två gånger till innan du kliver av. De flesta förare ringer aldrig i klockan, men de som gör det, de gör det ofta. Och det är de som det här inlägget gäller. Om det inte är för nöjes skull, så måste det vara så att dessa spårvagnsförare drar till sig folk som springer ut framför dem, eller? Kan det vara möjligt? Man vet aldrig...

Det är flera veckor sedan jag hörde en förare ringa, men häromdagen var det en som gjorde det. Först en gång. Ett par minuter senare en gång till. Jag såg inte om där var någon på spåret vid dessa tillfällen. Men sedan kom det en bil och svängde över gatan precis framför vagnen. Föraren bromsade och ringde! Kan det verkligen vara så att dessa ringande förare är ett slags magneter för trafikdårar? Varför springer folk/kör trafikdårarna aldrig ut framför de timida, ickeringande, förarna?

Man kan jämföra med busschaufförer. Igår vid Bellevue försökte en bilförare preja bussen jag åkte i av vägen. Busschauffören ringde inte i någon klocka. Han svängde åt sidan. Sedan svor han en lång ramsa. Spårvagnsföraren kan inte svänga åt sidan. Tur han/hon har sin klocka. Den kan rädda liv. Men jag hoppas verkligen att ingen använder den till att nöjesringa...

No comments: