Monday, March 1, 2010

Olyckan på Centralen 2010-02-22

is istapp ras glasruta tak centralen centralstationen göteborg foto Anders N
BRAAAK! Ett stort brak. Isbitar och glasbitar som flög ut över hela det stora golvet. Först förstod jag inte vad som hade hänt. Människor kom springande från alla håll för att se...

is istapp ras glasruta tak centralen järnvägsstationen göteborg foto Anders N
Fram åkte mobiler och små digitalkameror ur fickor. Men störst kamera hade jag!

is istapp ras glasruta tak centralen centralstationen göteborg foto Anders N
Det var en istapp som fallit ner från järnvägsstationens tak, och kraschat ner genom glastaket på vänthallen. Rakt ner på disken till Subways servering. Man började snart spärra av den delen av vänthallen. Men jag var där när det hände, innan avspärrningen. Jag vågade inte gå nära, ifall det skulle rasa mer, men jag fick några bra bilder...

is istapp ras glasruta tak centralen järnvägsstationen göteborg foto Anders N
Bitar av den krossade glasrutan hängde fortfarande kvar i taket. Vanligtvis trivs jag inte som olyckspaparazzo*. Vill inte börja fotografera om någon blir allvarligt skadad och så, men i det här fallet verkade det ha gått bra. Jag läste senare att någon som stod under hade träffats av isen, men det kunde varit mycket värre. Jag rusade bort till närmaste internetcafé med min kamera. Ville så fort som möjligt få iväg bilderna till någon tidning. Jag hittade en ledig dator, kontrollerade att den hade USB-port (så jag kunde koppla in kameran). Det hade den. Jag stoppade pengar i automaten, och loggade in...

Jag öppnade upp mitt hotmail, kopplade in kameran och skulle bifoga filerna. Inget hände. Jag kunde inte få kontakt med kameran. Man hade stängt av filhanteringsmöjligheterna på datorn. Vad var det då för nytta med att ha en USB-port på datorn? Nej, förresten - TVÅ USB-portar hade den... Jag skyndade vidare till nästa internetcafé. Där fanns inte ens USB-portar på datorerna.

Så det blev inga extrapengar i kassan den dagen heller. Och Aftonbladet publicerade snart en artikel om händelsen. Med en liten ynklig mobilkamerabild där man inte kan se vad som hade hänt. Är det där pappersnäsdukar på golvet eller vad? Här på min blogg får du i alla fall se hur det verkligen såg ut...

*Ja, det bör faktiskt heta Paparazzo i ental/singular. Paparazzi är ju en pluralform. Och är fotografen en tjej så är hon en Paparazza. Du kan väl din italienska grammatik?

No comments: