Monday, March 29, 2010

Dagens skånekunskap: Everöd

En flitig läsare av denna blogg, tillika en son av den aktuella bygden, har påtalat för mig att jag i mitt förra inlägg om -rödingar, har missat en av de mest kända. Everöd har ungefär 900 invånare och ligger en bit söder om Kristianstad, på vägen ner mot Degeberga. Byn är utan tvekan mest känd för att man strax norr därom finner:

Everöds flygplats...

...eller på engelska: Kristianstad Airport.

Sju gånger har jag flugit i flygplan. En gång i helikopter. Men aldrig har jag varit så åksjuk som när jag åkte i ett litet propellerplan från Ronneby till Kastrup. Då var jag 14. Detta plan är misstänkt likt det jag då åkte i.

Vi mellanlandade i Everöd, och det var där som en vänlig kostymfarbror förklarade att jag skulle

"...göra som när man kör motorcykel. Styr med rumpan."

Med vilket han menade att när planet svängde vänster så skulle jag svänga höger. Och tvärtom. Tack vare det tipset klarade jag mig precis ner till Kastrup med andan, hjärtat och lite maginnehåll i halsen och halsgropen. Där hamnade jag på ett stort plan, vars pilot fick för sig att rivstarta rakt upp. I alla fall kändes det så. Som om någon stor stark person tog tag i mig, med ena handen om fötterna och den andra om nacken - och tryckte ihop mig som en sån där pryl man brukar ha på somrarna för att blåsa på grillen. Och hela min fyllning pressades ut den övre vägen, om du förstår vad jag menar...

Men det var ju Everöd jag skulle skriva om... Byn har en fin kyrka av äldre datum.

På kyrkogården kan man bland många andra hitta paret Johnsson från Lyngby. Eller som jag brukar säga: Farmors Farfar och Farmors Farmor. Ola (1863-1956) och Elna (1867-1940).

Lyngby är en by som med tiden vuxit samman med Everöd, liksom andra sammanvuxna metropoler som Buda och Pest, Minneapolis och Saint Paul, Jönköping och Huskvarna, Skanör och Falsterbo och förmodar jag så småningom Olofström och Jämshög. Byn har ungefär 70 invånare och ligger precis öster om Everöd, utmed vägen till Vittskövle. Även om jag inte vet exakt var gränsen mellan Lyngby och Everöd så vet jag att jag har betydligt fler bilder från Lyngby. Men de får vänta till ett senare blogginlägg. Åter till Everöd...

I vars nedlagda järnvägsstation det fanns, åtminstone för ett par år sedan, en pizzeria vid namn Stinsen.

Någonstans i byn fanns vid samma tillfälle även duvor...

...och suddiga scouter, varav en som låg utslagen på marken. Huruvida pizzerian, duvorna och scouterna fortfarande finns kvar vet jag inte. Det känns som att det är läge att besöka Everöd igen till sommaren för att ta reda på det, och fixa fram lite nya bilder...

1 comment:

Anonymous said...

Trevligt inlägg om Everöd!
Ksd Airport finns kvar, om än på gränsen till nerläggning pga bristande passagerareunderlag... Pizzeria Stinsen lever i högönsklig välmåga!
Välkommen "himm" till byn, finns mycket att fota här!
Mvh
Håkan Svensson
Everöd
www.daffodil.se