Wednesday, February 10, 2010

Festivalminne för fem år sedan: Det lysande hålet...

(Göteborgs Filmfestival 2005) För ungefär fem år sedan var det också Göteborgs Filmfestival. Jag var där med klassen från Gamleby. Det var första gången jag var på festivalen, och en av de första gångerna jag var i Göteborg. Mina tidigare besök i staden hade mest varit skolresor med Lisebergsbesök. Den här skolresan blev det inget Liseberg, det blev en hel del film, men framförallt så lärde jag mig hitta i stan. Jag drev runt till fots (åkte inte en enda spårvagn) och utforskade. En kväll gick jag förbi ett skyltfönster. Jag vet inte om det vanligtvis tillhörde en restaurang eller en affär, men nu var det täckt av upptejpat papper. Förmodligen pågick ombyggnad därinne. I pappret fanns ett litet hål, och jag kunde naturligtvis inte låta bli att titta in. Därinne var det mörkt, med ett litet undantag. Längst in i lokalen kunde jag se att man slagit hål i väggen. Och genom det hålet strömmade ljus.

Jag tog naturligtvis en bild. Den ser du här ovanför. Jag vet ungefär i vilka kvarter jag var och smög den kvällen, och jag har varit där många gånger sedan jag flyttade hit. Men vilket fönster det var, det har jag inte lyckats bli klok på. Och varför det lyste därinne, och vad det var som lyste, det kommer jag nog aldrig att få veta...

No comments: