Wednesday, February 3, 2010

Filmtips: Det räcker nu!

(Göteborgs filmfestival 2010) Jag nämnde i mitt förra festivalinlägg att jag hade varit på kortfilmspremiär. Filmen "Det räcker nu" med manus och regi av Anna Östh och Anders Ahlberg (eller är det Anders Ahlberg och Anna Östh?) är en lysande svart komedi på 11 min. Ett utmärkt exempel på att det mest nyskapande uppstår när man tar två gamla (och utslitna?) genrer och kombinerar på ett nytt sätt. I det här faller relationsdramer och och mördarfilmer...

Anna Östh, Anders Ahlberg, Det räcker nu, Göteborgs filmfestival 2010Göteborgs Filmfestival 2010-01-30. Anna Östh (i mitten) och Anders Ahlberg
(till höger) introducerar sin film "Det räcker nu!".


Med högt tempo, action, många oväntade vändningar och en hel del blod så får vi följa hur förhållandet mellan mördarna Conny och Carina börjar knaka i fogarna. Ett intressant och annorlunda inlägg i debatten om jämlikhet och/eller jämställdhet.

Anna Östh, Anders Ahlberg, Det räcker nu, Göteborgs filmfestival 2010De nöjda filmskaparna Anders Ahlberg och Anna Östh efter väl
avklarad premiär på filmen "Det räcker nu!".

Alla tre tillfällen som filmen visades på festivalen har tyvärr redan passerat, men den borde väl dyka upp vid andra festvaler så småningom. Eller kanske på TV? Det tycker i alla fall jag...

No comments: