Thursday, November 5, 2009

När min bild släckte ett helt kvarter...

Häromkvällen satt jag och pratade i telefon vid datorn. Nyligen hemkommen efter snabbvisit i Olofström med besök hos släkten i Tingsryd. Tog med mig ett par filer med gamla bilder från datorn hemma, men upptäckte att jag glömt en. Därför bad jag en nära släkting leta upp och skicka över den. Den var ganska stor, men det borde ha fungerat:

"Nu får vi se om det går..."

...hörde jag honom säga, och så tryckte han på knappen. I samma ögonblick blev allt svart. Den externa hårddisken bromsade in och lade av, telefonen dog. Lampan i taket slocknade. Datorn gick några sekunder (på batteriet) innan skärmen släcktes. Jag tittade ut - hela bostadsområdet var svart som natten utanför. Endast de orangea gatlyktorna nere i centrum lyste upp kvällshimlen...

Det var det värsta...

I väntan på att strömmen skulle komma tillbaka så fick jag den ljusa idéen att ta några bilder av min lägenhet till bloggen. Jag har snart bott här i ett år, men inte visat hur här ser ut:

Det här är då alltså själva rummet. Den röda lampan håller på att suga ut det sista ur datorns batteri.

Köket. Observera min vackra avlånga Stockholmslampa till höger om fönstret. Jag köpte den på Åhlens vid Fridhemsplan när jag var nyinflyttad i min lägenhet i Hässelby. Jag hyrde möblerat, och hade inga egna saker där. Alla möbler som fanns var små och tjocka och tunga, så jag köpte den längsta och smalaste lampa jag kunde hitta...

Sängen. Den lutar, men jag tycker om den ändå. Till vänster en av mina fyra bokhyllor.

Och till sist badrummet - nykaklat som du kan se.

Hoppas denna rundtur varit intressant och informativ. Men du måste lova att inte berätta för någon att det var mitt fel att strömmen gick. Jag hörde några grannar tala upprört ute i korridoren under de 45 minuter det tog att laga felet. Och tänk på att inte skicka för stora filer till dina vänner och bekanta. Man vet aldrig vad som kan hända...

No comments: