Thursday, October 1, 2009

Bokmässan 2009: StarStruck

- Inte ett inlägg till om Bokmässan.
- Jag lovar, det här är det sista nu på ett tag...

Det är kul att gå runt och titta efter kända ansikten på bokmässan. Det är dock inte ofta man möter en av sina största idoler, tillika en världsstjärna. Men det gjorde jag mot slutet av mitt mässbesök förra fredagen. Jag trängde mig fram mellan människor och montrar i en välfylld gång när jag plötsligt får se en liten gråhårig farbror som kommer från andra hållet. LENNART NILSSON!!!

Lennart Nilsson (1922-) är trots efternamnet inte släkt med mig (vad jag vet). Sveriges förmodligen mest kände fotograf. Känd över hela världen för sina bilder från människans inre. Vad inte alla vet är att han också har tagit några av våra bästa och mest kända reportagebilder, av kända och okända svenskar, under 1940/50/60-talen. Fortfarande aktiv.

Jag stannade rakt upp och ner där jag stod. Stod som förstenad några sekunder och tankarna flög genom huvudet utan att riktigt lyckas få fäste... Jag tänkte: Det skulle vara kul att hälsa på honom. Skaka hand. Men vad skulle jag säga? Hur skulle jag... När en kärring - förlåt tant - förlåt dam - trängde sig förbi mig, tryckte mig åt sidan och mumlade något om hur mycket hon avskydde "idioter som bara stannar upp och står mitt i vägen". Då tappade jag bort mig. Lennart Nilsson svischade förbi och försvann in i folkmassan bakom mig. Jag såg hans gråa hår försvinna längre och längre bort tills han inte längre syntes till...

Och till kärringen - förlåt tanten - förlåt damen - vill jag bara säga:
"Jag beklagar att jag inte visste att tant var på mässan bara för att . Själv var jag där för att se."

Men det var kul att få se honom, han är en stor förebild, och det vore kul om man får hålla på och fotografera lika länge som han har gjort. Se hans bilder på
http://www.lennartnilsson.com/


bokmässan, bok- och biblioteksmässan, göteborg, 2009, lennart nilsson, anders n, anders nilsson

No comments: