Wednesday, June 24, 2009

Fototips: Thron Ullberg

Sitter och lyssnar på John Cale, som sjunger duett med borrmaskinerna i lägenheten bredvid, och väntar på att ett paket ska dyka upp på "Jivers" hemsida. Vill att det ska stå "Finns hos ombudet - Varsågod och hämta" eller något liknande, men än så länge står det bara "Paketet transporteras till ombudet" när jag söker på Paket-ID.

I väntan på paketet så ser jag att Kamera och Bild har lagt ut en artikel om Thron Ullberg. En fotograf vars bilder jag uppskattar. Oftast föredrar jag det grovkorniga och dokumentära, inte helt perfekta. Tycker att arrangerade överljussatta bilder lätt blir tråkiga. "Dödar" motivet. Men den här killen lyckas arrangera och ljussätta, ofta på ett mycket snyggt och skruvat sätt, och ändå behålla en väldig stark känsla för den han porträtterar. Artikeln finns att ladda hem och läsa här. Thron Ullbergs hemsida hittar du här.

Se där, nu står det plötsligt "Paket levereras till ombud idag. Invänta avi."

Det låter inte bra, för jag vet ju hur lång tid det tog för avin att dyka upp sist.

No comments: