Thursday, May 28, 2009

Nyttan av att ha läst Filmvetenskap!

Varför läser man filmvetenskap?

Jaså du läser filmvetenskap, vad blir man då? Arbetslös?

Film-vetenskap??? Film är väl ingen vetenskap?


Och alla andra liknande frågor från folk som läser
ekonomi,

medicin,
pedagogik,
teknik
och data mig hit och data mig dit
och alla andra såna där "riktiga" ämnen.
Sådana som leder till "riktiga" jobb.

Och vad svarar man?
Vad blir man? Svar: Ingenting.
Har man någon nytta av kunskaperna då? Jodå, när man minst anar det...

Idag var jag inne i stan och uträttade ärenden. Först hoppade jag av bussen utanför centralen och gick in och hämtade mina tågbiljetter inför den kommande resan till Skåne. Sedan vidare ner till Gårda, där jag hämtade en vinylsingel som jag köpt av en kille på Tradera.

Gårda, Göteborg, landshövdingehus, GardaGårda, Göteborg (Foto Anders N)

Problemet med vinylskivor är att de är så svåra att transportera. Man är rädd att de ska gå av på mitten. Speciellt sådana här små. Jag vågade inte stoppa den ensam i ryggsäcken, men jag hade en plastpåse att stoppa den i. Så det gjorde jag. Tyvärr så blåste det idag. Mer än det brukar göra i kuststaden Göteborg, och vinden fångade påsen som blåste av och an. Stor risk att något skulle hända skivan. Men jag lyckades ta mig till min nästa anhalt utan att något hände...

Det var UB (Universitetsbiblioteket). Där hämtade jag en bok som jag beställt till hemtentan jag arbetar med just nu. På väg ut såg jag hur det fortfarande blåste, och hur jag skulle behöva ta mig till dagens sista anhalt (En fotobutik i centrala stan, för att betala anmälningsavgift för årets upplaga av utställningen PlanketGBG) med plastpåse och vinylsingel flaxande runt öronen. Det kändes som en väldigt osäker framtid för min fina skiva. Men plötsligt fick jag en idé. Och så gick jag in igen och letade upp Oxfords History of World Cinema. Den största kursbok jag haft sedan jag flyttade till Göteborg. En av de intressantaste också, så det är en av de få som jag köpt, och en av de få som jag har köpt, som jag har stående uppe i min bokhylla. Även om jag inte läst filmvetenskap på två år. De andra böckerna från den kursen ligger nedpackade i en låda.

Men även om jag har en egen Oxfords History of World Cinema, så gick jag nu in på UB och lånade en till. Och som jag misstänkte - Precis lagom stor, med en halv centimeter till godo, för att rymma en vinylsingel. Och tjock och stabil så det räckte och blev över. Så stoppade jag skivan i boken, och boken i ryggsäcken. Sedan var det enkelt att ta sig till fotobutiken och därefter hela vägen hem till förorten igen, utan att behöva vara rädd för att något skulle hända skivan...

Kom nu inte och säg att man inte har nytta av att läsa Filmvetenskap!!!

No comments: