Tuesday, January 22, 2008

CD-på villovägar, del 2

Om du undrar hur det gick med den där skojerskan i Amerika som försökte blåsa mig så:

Efter att ha insett varför hon bad mig vänta en månad till (för att det då skulle vara för sent att lämna in en klagoanmälan hos Amazon) så skrev jag tillbaka och påtalade just detta. Att jag gav skivan en dag till på sig att komma fram, annars ville jag ha tillbaka mina pengar direkt. Hon svarade att

"I am definitely not trying to trick you or lie to you."

Jag försöker alltid att tro det bästa om människor, och det kunde ju faktiskt vara så att hon hade skickat skivan, och att den hade försvunnit...I nästa mail fick jag beviset för att så inte var fallet, utan att det här var något som inte stämde. Jag hade naturligtvis ingen skiva i posten dagen efter heller, och skrev och påtalade detta. Då fick jag följande svar:

"Please provide me with your address. It is no longer possible to refund on this site so I will need to mail it."

Det vill säga, att man inte kunde återbetala via Amazon (till mit bankkort) längre, utan att hon ville skicka pengarna med posten istället. Med posten? Hade hon inte lärt sig någonting? Min skiva hade ju redan försvunnit på det sättet. Vad hade jag för garanti för att inte pengarna skulle försvinna också? Om det inte var precis det hon ville...I vilket fall så skulle det ju säkert ta en månad till och då skulle det som sagt vara för sent för att lämna in en klagoanmälan. Men jag tror inte hon hade någon som helst avsikt att skicka några pengar, för:

Jag svarade inte på mailet, utan mailade istället Amazon och förklarade läget. Frågade om jag verkligen skulle behöva vänta en månad till, tills jag inte fick anmäla längre, och om de inte gjorde några återbetalningar till bankkort längre. Sedan väntade jag på svar.

Dagen efter hade jag inte fått något svar från Amazon, däremot två stycken från säljaren. Skickade med en minuts mellanrum: Det första löd

"I wanted to check in to make sure that you were happy with your order with me. I follow up after the shipment and sometime later just to make sure all went well. I care about our customers and want to build up a good way to earn money on here for our charity. Take care and Merry Christmas. Please let me know how we can be of service to you in the year 2008! xxxxxx".

D.v.s att de var mycket måna om sina kunder, sin välgörenhet och var omtänksamma och jättesnälla och bara ville kolla så att min beställning kommit fram. Vad? Vi har hållt på i flera dagar och mailat eftersom den INTE kommit fram! En minut senare kom ett mer personligt meddelande:

"Is your address the same? I am attempting to be responsible for this order"

Ja. Tro inte att jag kommer att ge dig min adress igen, för då kommer du bara att hävda att du har skickat pengarna. Och nej, jag tror inte ett ögonblick på att du är "responsible", för:

Ett par timmar senare kom svar från Amazons kundtjänst. De beklagade för de problem jag haft med säljaren, och garanterade att de skulle göra sitt bästa för att lösa problemet. En vecka senare hade jag pengarna tillbaka på mitt bankkort. Det gick visst alldeles utmärkt att återbetala den vägen.

Och nu har det förresten gått en månad till, och nej, skivan har fortfarande inte dykt upp...

1 comment:

Anonymous said...

Är mycket imponerad över att du återigen lyckats hamna i en mycket udda situation med en märklig människa, tror detta slår din bredbandshistoria faktiskt.