Thursday, February 8, 2007

Konsten att göra en felanmälan, del 2...

I morse försvann alla kanaler, men kom strax tillbaka. Under dagen har jag dessutom kunnat se en viss utveckling: Bilden på SVT 1 (som var sämst tidigare) är klart bättre (men långt ifrån bra), TV4+ är helt OK, Femman acceptabel, MTV likaså. Resten fortfarande snöiga som jag vet inte vad. Men, låt oss inte gå händelserna i förväg...

Igår när jag kom hem vid lunchtid så ringde kabeltevebolaget. De sa att de glömt fråga mig om jag hade frågat mina grannar om de hade några liknande problem... Det lät ju lite konstigt, tyckte jag, eftersom bolaget dagen innan sagt till mig att man fått in felanmälningar från mitt hus. Men det kunde inte tjejen se på sin dator nu. Jag fick ett direktnummer att ringa när jag hade pratat med mina grannar, och ombads höra av mig så snabbt som möjligt.

Jag gick ut i korridoren och började ringa på dörrarna. Ingen öppnade, antingen för att jag såg för farlig ut, eller förmodligen för att de inte var hemma mitt på dagen. När jag ringde på den femte dörren så började jag fundera: Om jag fick tag på en granne, och den inte hade några problem, skulle jag då gå vidare till nästa granne, tills jag hittade någon som verkligen hade fel...det kunde ta ett tag, eftersom det finns 90 lägenheter i mitt hus. Och sedan två hus bredvid, och så de stora husen på andra sidan vägen...

Varför skulle jag gå runt och leta? Det är ju bolagets tjänst, som de tillhandahåller oss kunder. Och med oss menar jag bl.a. mig själv... Ska jag jobba gratis åt ett företag, som förmodligen får en del av min hyra för att leverera en tjänst till mig, vilket de uppenbarligen inte klarar av...

Jag har haft problem sedan i söndags, och om någon annan i närheten har samma problem så är det väl högst sannolikt att de hört av sig till kabeltevebolaget. Faktum kvarstod att vid mina första kontakter med dem, så sa ju företaget att mina grannar hade hört av sig. Varför sprang jag runt nu då och ringde på dörrar för att ta reda på något som de redan visste?

Jag gick tillbaka till lägenheten, och ringde direktnumret, som av en händelse var samma nummer som jag hade fått av dem dagen innan, men då hade visat sig vara fel. Den här gången var det dock rätt, och jag kom snabbt fram. Jag förklarade mina tankegångar för dem, och fick följande svar:

-Om vi ber någon prata med sina grannar, så GÖR man det, och ringer inte tillbaka förrän man har gjort det!

Så här i efterhand så låter den kommentaren än mer absurd än vad den gjorde då. Vad var det för sätt att tilltala en kund? Får jag lön från dem för att utföra det här, eller har jag någon som helst annan skyldighet att ta order från dem? Jag frågade om de menade att jag skulle springa runt och jaga grannar resten av dagen. För det hade jag faktiskt inte tid med!

När jag dessutom betonade att de redan hade fått in fler felanmälningar, så fick jag reda på att:

- Ja, det står här att DU har sagt det...

Ja, för det skrev de till mig i ett mail redan första gången jag kontaktade dem. Varför ska jag springa runt och fråga om något, som de redan vet??? De bad mig vänta, och när de återkom:

- OK, då gör vi så här...du är medveten om att vi debiterar...

Stopp här nu? Debitera för vad?

- Om vi skickar ut en reparatör, och det visar sig vara fel på din utrustning, så får du betala...

Hur mycket då?

-600-1000:-

Men jag har ju kollat den flera gånger, jag har bytt sladdar, och TV:n fungerar bra när jag ser på DVD!

-Ja, men då är det väl inga problem.

Nej!

-Ska vi göra en felanmälan då?

Nejmen vad fa... Vad är det jag har gjort förut då?

- Ja...öh...

Jag fick någon flummig förklaring, som jag tolkade som att det inte var akut, eller möjligtvis inte komplett förra gången. Nåväl, jag lämnade en ny felanmälan, och vi avslutade samtalet. Mitt kontantkort var nästan tomt. Jag tänker inte ringa dem igen, från och med nu så är det bara mail som gäller... Men jag var ganska nöjd för att jag slapp springa runt och jaga grannar resten av eftermiddagen, vilket ju skulle fördröja allting minst till dagen efter. Nu kunde de ju skicka ut en reparatör direkt...

Nu, 30 timmar efter det samtalet, och ungefär 56 timmar efter mitt första försök att felanmäla, så kan jag alltså se en viss förbättring. Men om de verkligen gjort något, eller om det bara är kanalerna som läkts av sig själva, det vet jag inte... Vad mycket tjabb bara för att slippa skicka ut en reparatör. Vad gör alla reparatörer när de inte får åka ut och reparera? Vad har de betalt för?

Jag har en känsla av att den här historien inte är slut än...

1 comment:

Anonymous said...

Ser med spänning fram emot fortsättningen. Med tanke på att det bara är sport på tv så är det inget du missar...Frågade du om du är anställd nu hos dem? Ni verkade ju ha fått ett väldigt fint sammarbete tycker jag. Synd att de slösar bort det...